ZASADY OCENIANIA, KLASYFIKOWANIA
I PROMOWANIA UCZNIÓW ORAZ PRZEPROWADZANIA
EGZAMINÓW I SPRAWDZIANÓW
§62
Zasady oceniania
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku
do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej
w odrębnych przepisach i realizowanych w Szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę. - Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu
oraz o postępach w tym zakresie,
2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
4) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczna – wychowawczej,
6) udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć,
7) umożliwienie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania,
3) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w Szkole,
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
5) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych według skali § 62 ust.8 pkt 5 oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali określonej w § 63 ust.3,
6) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
- Jawność ocen:
1) nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
2) przedmiotem oceny są wiadomości i umiejętności wynikające z programów nauczania oraz postawy uczniów,
3) wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów
oraz rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
4) oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i dla jego rodziców (prawnych opiekunów), sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń otrzymuje do wglądu,
5) nauczyciel musi zapowiedzieć pisemną kontrolę wiadomości (z wyjątkiem kartkówek)
co najmniej na tydzień przed sprawdzianem, po uzgodnieniu terminu z klasą nauczyciel wpisuje do dziennika informację o sprawdzianie,
6) nauczyciel ma obowiązek dokonania poprawy pisemnych prac uczniów
w terminie do dwóch tygodni od ich wykonania,
7) sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są udostępnianie na prośbę rodziców podczas pełnionego przez nauczyciela dyżuru, na zebraniach z rodzicami lub w innym ustalonym z nauczycielem terminie,
8) nauczyciel ustnie uzasadnia ustaloną ocenę,
9) uczeń może poprawić ocenę niedostateczną z zapowiedzianej pracy pisemnej do dwóch tygodni po otrzymaniu informacji o uzyskanej ocenie,
10) prace pisemne uczniów są obowiązkowe (uczeń, który nie pisał pracy z powodu nieobecności pisze ją do dwóch tygodni od momentu powrotu do Szkoły)
- Dostosowanie wymagań:
1) nauczyciel jest zobowiązany na postawie opinii Publicznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej lub innej publicznej poradni specjalistycznej dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono trudności
w uczeniu się, w tym specyficzne trudności uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania,
2) przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, zajęć technicznych, plastyki, muzyki
i zajęć artystycznych należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć,
a w przypadku wychowania fizycznego – także systematyczność udziału ucznia
w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez Szkołę na rzecz kultury fizycznej.
3) Dyrektor Szkoły zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych lub informatyki na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii,
4) Dyrektor Szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii,
5) jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji zajęć, o którym mowa w ust. 6 pkt 3, uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”,
6) decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego podejmuje Dyrektor Szkoły na podstawie opinii, o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza,
7) Dyrektor Szkoły na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją,
z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
z nauki drugiego języka obcego nowożytnego,
8) w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić
na podstawie tego orzeczenia,
9) w przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego
w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje
się „zwolniony” albo „zwolniona”.
- Udział uczniów gimnazjum w latach 2017/2018, 2018/2019 w realizacji projektu edukacyjnego:
1) uczniowie oddziałów gimnazjalnych biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego,
2) Dyrektor Szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną ustala i podaje do wiadomości uczniom gimnazjum i ich rodzicom /opiekunom prawnym szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego w danym roku szkolnym,
3) szczegółowe warunki projektu edukacyjnego określają:
- a)termin wykonania projektu,
- b)czas realizacji projektu,
- c)opiekę nad realizacją projektu (wychowawcy klas, nauczyciele wybranych przedmiotów),
- d) ewentualne zaangażowanie innych nauczycieli np. w formie konsultacji
z uczniami, - e) dokumentowanie wykonanego projektu,
- f)określenie zasad wyboru tematu projektu,
- g) sposób podziału uczniów na zespoły projektowe,
4) dokumentacja projektu jest przechowywana w Szkole do zakończenia nauki ucznia
w gimnazjum,
5) sposób spełniania obligatoryjności udziału uczniów gimnazjum w projekcie oraz zasady uwzględniające udział w pracy nad projektem w ocenie zachowania ucznia określone
są w zasadach oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów,
- Sposób spełniania obligatoryjności udziału uczniów w projekcie edukacyjnym.
1) podstawą do wpisania informacji o udziale ucznia gimnazjum w realizacji projektu edukacyjnego na świadectwie ukończenia gimnazjum jest spełnienie następujących warunków:
- a)czynny udział w pracy nad projektem w zespole,
- b)wykonanie konkretnego wskazanego w harmonogramie zadania (znaczącego dla całości projektu),
- c) doprowadzenie prac nad projektem do końca ( nawet jeżeli efekt końcowy nie jest całkowicie zgodny z oczekiwaniami),
- d) przygotowanie konkretnego fragmentu pisemnej dokumentacji wykonanego projektu,
- e)udział w publicznej prezentacji projektu.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach, uniemożliwiających udział ucznia gimnazjum w realizacji projektu edukacyjnego Dyrektor Szkoły może zwolnić ucznia z realizacji projektu edukacyjnego.
Klasyfikacja śródroczna i roczna
Tryb oceniania i skala ocen
§62
- Dwa razy w roku odbywa się klasyfikacja ucznia – śródroczna i roczna.
- Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych wg skali określonej w Statucie Szkoły oraz oceny zachowania .
- Klasyfikowanie śródroczne uczniów przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego
w ostatnich dwóch tygodniach przed zakończeniem I-ego półrocza.
- Klasyfikowanie roczne w klasach I – III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym i ustaleniu oceny opisowej z zajęć edukacyjnych i zachowania.
- Klasyfikowanie roczne, począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, polega
na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania. - Klasyfikacja śródroczna i roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania
z uwzględnieniem ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym opracowanym dla ucznia na podstawie obowiązujących przepisów. - Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczną
i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia. - Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie Szkoły.
- Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się wg następującej skali:
1) dla uczniów klas I – III szkoły podstawowej:
- a)ocenę klasyfikacyjną – śródroczną opisową i roczną opisową
- b)ocenę bieżącą według skali, stosowanych skrótów i zapisu cyfrowego:
celujący – cel 6
bardzo dobry – bdb 5
dobry- db 4
dostateczny- dst 3
dopuszczający- dp 2
niedostateczny- ndst 1
2) wspomagającą – graficzną dla uczniów klasy pierwszej szkoły podstawowej,
3) opisową w dzienniku lekcyjnym,
4) oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych
dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym
są ocenami opisowymi,
5) dla uczniów klas IV – VIII szkoły podstawowej oraz klas gimnazjum w latach 2017/2018, 2018/2019 ocenę klasyfikacyjną – śródroczną i roczną oraz ocenę bieżącą według skali, stosowanych skrótów i zapisu cyfrowego:
celujący – cel 6
bardzo dobry – bdb 5
dobry- db 4
dostateczny- dst 3
dopuszczający- dp 2
niedostateczny- ndst 1
6) dla potrzeb przedmiotowych systemów oceniania dopuszcza się stosowanie jako odrębnych znaków „+” i „ –„ pomocnych w bieżącym ocenianiu ucznia oraz znaku „+” łącznie z oceną bieżącą,
7) oceny za prace klasowe oraz sprawdziany pisemne zapisywane są kolorem czerwonym,
8) prace pisemne i sprawdziany po sprawdzeniu i ocenieniu przechowuje się w dokumentacji szkolnej do czasu zakończenia roku szkolnego.
- Nauczyciel jest zobowiązany do ustalenia co najmniej jednej oceny bieżącej w ciągu dwóch miesięcy oraz przeprowadzenia co najmniej jednej pracy pisemnej w przypadku realizacji jednej godziny zajęć edukacyjnych w tygodniu. W pozostałych przypadkach liczba ocen powinna być co najmniej dwukrotnie większa.
- W przypadku gdy obowiązkowe zajęcia wychowania fizycznego są prowadzone przez dwóch nauczycieli lub innego nauczyciela niż nauczyciel wychowania fizycznego prowadzący
te zajęcia w systemie klasowo-lekcyjnym (zajęcia realizowane w formie do wyboru przez ucznia), śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć wychowania fizycznego ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia w systemie klasowo-lekcyjnym w większym wymiarze godzin, po uwzględnieniu opinii nauczyciela prowadzącego zajęcia w formie do wyboru przez ucznia. - Pozytywnymi ocenami są oceny ustalone w stopniach;
1) celujący,
2) bardzo dobry,
3) dobry,
4) dostateczny,
5) dopuszczający.
- Negatywną oceną jest ustalona ocena niedostateczna.
- Opracowane wymagania edukacyjne na poszczególne oceny znajdują się w bibliotece szkolnej i pozostają do wglądu uczniów oraz rodziców lub prawnych opiekunów ucznia.
- Ustala się warunki i sposoby przekazywania rodzicom informacji o postępach
i trudnościach ucznia w nauce:
1) ustnie- na spotkaniach klasowych i indywidualnych,
2) pisemny wykaz ocen bieżących na zebraniach rodziców,
3) pisemnie- w tabelce ocen w zeszycie przedmiotowym, zeszycie ćwiczeń lub dzienniczku ucznia,
4) pisemny wykaz ocen śródrocznych.
- Oceny śródroczne i roczne klasyfikacyjne wystawiane są z uwzględnieniem ocen bieżących wystawianych uczniom za:
1) prace pisemne- sprawdziany, testy, kartkówki, zadania klasowe, zadania domowe, zeszyty ćwiczeń,
2) odpowiedzi ustne,
3) aktywność,
4) udział w konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych,
5) prowadzenie prac badawczych i innych form ćwiczeń, indywidualne lub zespołowe opracowanie i prezentacja referatów, tekstów wystąpień i debat oraz przygotowywanie innych materiałów potrzebnych do zajęć.
§63
Oceny zachowania
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
3) dbałość o honor i tradycje Szkoły,
4) dbałość o piękno mowy ojczystej,
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
6) godne, kulturalne zachowanie się w Szkole i poza nią,
7) okazywanie szacunku innym osobom.
- W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczna i roczna ocena zachowania jest oceną opisową.
- Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, w klasach IV- VIII szkoły podstawowej i gimnazjum w okresie jego funkcjonowania ustala się według następującej skali i stosowanych skrótów:
1) wzorowe wz
2) bardzo dobre bdb
3) dobre db
4) poprawne pop
5) nieodpowiednie ndp
6) naganne ng
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie dokumentów potwierdzających deficyty rozwojowe ucznia.
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym jest oceną opisową uwzględniającą wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczeń.
- Szczegółowe kryteria ocen zachowania określone zostały § 67.
- Podstawę oceny zachowania stanowią:
1) obserwacja przez wychowawcę klasy zachowania ucznia,
2) uwagi pozytywne i negatywne w dzienniku lekcyjnym,
3) opinia nauczycieli,
4) opinia uczniów,
5) informacje dotyczące zachowania ucznia poza terenem Szkoły.
- Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenia Szkoły za zastrzeżeniem ust. 9
- Rada Pedagogiczne może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu Szkoły przez ucznia, któremu w danej Szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
§64
Procedura ustalania ocen
- Wychowawcy klas zobowiązani są na co najmniej 10 dni przed śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej do wpisania propozycji ocen klasyfikacyjnych zachowania.
- Przed ostatecznym ustaleniem śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania wychowawca obowiązany jest uzyskać opinię zainteresowanego ucznia oraz pozostałych uczniów danej klasy.
- Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Ustalona skala ocen cyfrowych jest podstawą do zapisu w dzienniku lekcyjnym.
- Obowiązkiem wychowawcy jest ustne poinformowanie ucznia oraz pisemne jego rodziców, na co najmniej miesiąc przed śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej o przewidywanym dla niego stopniu niedostatecznym z zajęć edukacyjnych oraz ocenie nagannej zachowania. Informację tę należy przesłać na obowiązującym druku szkolnym, zarejestrowanym w sekretariacie szkoły,
za potwierdzeniem odbioru. - Obowiązkiem nauczyciela przedmiotu jest wpisanie ocen śródrocznych i rocznych
na co najmniej jeden dzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej. - Na co najmniej dwa tygodnie przed śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej uczeń jest informowany ustnie o przewidywanych
dla niego oceanach klasyfikacyjnych. - Nauczyciele uczący poszczególnych przedmiotów zobowiązani są na co najmniej 10 dni przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej do wpisania propozycji rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych.
- Wychowawca klasy, na co najmniej tydzień przed klasyfikacyjnym rocznym posiedzeniem Rady Pedagogicznej, informuje pisemnie rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych
i zachowania. - Uczeń kończy szkołę podstawową, gimnazjum, jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej i ponadto przystąpił odpowiednio do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego za wyjątkiem uczniów zwolnionych zgodnie z § 85 ust. 7 pkt 4,5 lit.a,6 Statutu Szkoły .
§65
Egzamin klasyfikacyjny
- Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach przekraczającej 50% czasu przeznaczonego na te zajęcia.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
- Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
- Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
1) realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki,
2) spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza Szkołą,
3) szkoły niepublicznej nieposiadającej uprawnień szkoły publicznej przyjmowany
do odpowiedniej klasy lub na odpowiedni semestr szkoły publicznej.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt2,
nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka
i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych. - Termin egzaminu klasyfikacyjnego powinien być uzgodniony z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
- Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem ust.8 nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, techniki, zajęć technicznych, informatyki, technologii informacyjnej, zajęć komputerowych
i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych. - Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez Dyrektora Szkoły nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
- Egzamin klasyfikacyjny z obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza Szkołą.
- W skład komisji wchodzą:
1) Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej Szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania
dla odpowiedniej klasy.
- Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o którym mowa w ust. 4 pkt 2 oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami) liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
- W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów– rodzice (prawni opiekunowie).
- Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena z zajęć edukacyjnych jest ostateczna.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły.
- W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” albo „ nieklasyfikowana”.
- Na pisemny wniosek ucznia lub jego rodziców dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana do wglądu uczniowi lub jego rodzicom.
§66
Tryb wnoszenia zastrzeżenia od ocen
1.Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły, jeśli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie
do 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych
lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, Dyrektor Szkoły powołuje komisję, która:
1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych,
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów,
w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
- Sprawdzian, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 przeprowadza się nie później niż w terminie
5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1. Termin sprawdzianu, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami). - W skład komisji wymienionej w ust.2 wchodzą:
1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
- a)Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej Szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
- b)nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
- c)dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne,
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
- a)Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej Szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
- b)wychowawca klasy,
- c)wskazany przez Dyrektora Szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
- d)pedagog,
- e)psycholog,
- f)przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego,
- g)przedstawiciel Rady Rodziców.
- Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt 1 lit. b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor Szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z Dyrektorem tej Szkoły.
- Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
§67
Kryteria oceny zachowania
- Uczeń otrzymuje ocenę wzorową, jeżeli:
1) osiąga na miarę swoich możliwości maksymalne wyniki w nauce, zawsze dotrzymuje ustalonych terminów, rzetelnie wywiązuje się z powierzonych mu obowiązków
oraz dobrowolnie podejmowanych prac i zadań,
2) systematycznie uczęszcza na zajęcia,
3) uczestniczy w zajęciach szkolnych , pozalekcyjnych i pozaszkolnych, rozwija swoje zainteresowania,
4) jest zawsze taktowny, prezentuje wysoką kulturę słowa i dyskusji, jego postawa nacechowana jest życzliwością w stosunku do otoczenia, dba o piękno mowy ojczystej, nie używa wulgaryzmów,
5) w czasie lekcji zachowuje się w sposób taktowny, szanuje pracę nauczyciela i kolegów, postępuje zgodnie z przyjętymi zasadami,
6) dba o wygląd, jest czysty i stosownie ubrany zgodnie z §74 ust.10 Statutu Szkoły, stosuje się do zasad noszenia obuwia zastępczego i mundurka szkolnego,
7) odpowiednio zachowuje się w trakcie uroczystości szkolnych, godnie reprezentuje Szkołę podczas zawodów, konkursów, imprez szkolnych i pozaszkolnych, z własnej inicjatywy angażuje się w przygotowanie imprez i uroczystości szkolnych,
8) w codziennym życiu szkolnym wykazuje się uczciwością, zawsze reaguje na dostrzeżone przejawy zła, szanuje godność osobistą własną i innych osób, nie narusza jej w środkach masowego przekazu, podkreśla szacunek dla pracy swojej i innych, a także dla mienia publicznego, chętnie pomaga kolegom w nauce, jak i w innych sprawach życiowych, wykazuje dużą aktywność w działaniach na rzecz zespołu klasowego, społeczności szkolnej i lokalnej,
9) zawsze sam przestrzega zasad bezpieczeństwa i prawidłowo reaguje na występujące zagrożenia, nigdy samowolnie nie opuszcza terenu Szkoły w trakcie zajęć szkolnych,
nie wnosi na teren Szkoły niebezpiecznych przedmiotów,
10) nie stwierdzono u ucznia żadnych nałogów czy uzależnień, swą postawą zachęca
do naśladownictwa,
11) otrzymał co najmniej 4 punkty za realizację projektu edukacyjnego (dotyczy uczniów gimnazjum).
- Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń który :
1) dąży do osiągnięcia wysokich wyników w nauce, dotrzymuje ustalonych terminów
i umów, rzetelnie wywiązuje się z powierzonych mu obowiązków oraz dobrowolnie podejmowanych prac i zadań,
2) systematycznie uczęszcza na zajęcia,
3) jest taktowny, kulturalny, jego postawa nacechowana jest życzliwością w stosunku
do otoczenia, dba o piękno mowy ojczystej, nie używa wulgaryzmów,
4) w czasie lekcji zachowuje się w sposób taktowny, szanuje pracę nauczyciela
i kolegów, postępuje zgodnie z przyjętymi zasadami,
5) dba o wygląd, jest czysty i stosownie ubrany zgodnie z §74 ust.10 Statutu Szkoły, stosuje się do zasad noszenia obuwia zastępczego i mundurka szkolnego,
6) odpowiednio zachowuje się w trakcie uroczystości szkolnych, godnie reprezentuje Szkołę podczas zawodów, konkursów, imprez szkolnych i pozaszkolnych, z własnej inicjatywy angażuje się w przygotowanie imprez i uroczystości szkolnych,
7) w codziennym życiu szkolnym wykazuje się uczciwością, reaguje na dostrzeżone przejawy zła, szanuje godność osobistą własną i innych osób, nie narusza jej w środkach masowego przekazu, podkreśla szacunek dla pracy swojej i innych, a także dla mienia publicznego, chętnie pomaga kolegom w nauce, jak i w innych sprawach życiowych, wykazuje aktywność w działaniach na rzecz zespołu klasowego, społeczności szkolnej
i lokalnej,
8) przestrzega zasad bezpieczeństwa i prawidłowo reaguje na występujące zagrożenia, nigdy samowolnie nie opuszcza terenu Szkoły w trakcie zajęć szkolnych, nie wnosi na teren szkoły niebezpiecznych przedmiotów,
9) nie stwierdzono u ucznia żadnych nałogów czy uzależnień, swą postawą zachęca
do naśladownictwa,
10) otrzymał co najmniej 4 punkty za realizację projektu edukacyjnego ( dotyczy uczniów gimnazjum).
- Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
1) dąży do osiągnięcia dobrych wyników w nauce, przestrzega ustalonych terminów
i umów, wywiązuje się z powierzonych mu obowiązków,
2) systematycznie uczęszcza na zajęcia,
3) jest taktowny, kulturalny, życzliwy w stosunku do otoczenia, nie używa wulgaryzmów,
4) w czasie lekcji zachowuje się w sposób taktowny, szanuje pracę nauczyciela
i kolegów, postępuje zgodnie z przyjętymi zasadami,
5) dba o wygląd, jest czysty i stosownie ubrany zgodnie z §74 ust.10 Statutu Szkoły, stosuje się do zasad noszenia obuwia zastępczego i mundurka szkolnego,
6) odpowiednio zachowuje się w trakcie uroczystości szkolnych, godnie reprezentuje Szkołę podczas zawodów, konkursów, imprez szkolnych i pozaszkolnych,
7) w codziennym życiu szkolnym wykazuje się uczciwością, reaguje na dostrzeżone przejawy zła, szanuje godność osobistą własną i innych osób, nie narusza jej w środkach masowego przekazu,
8) przestrzega zasad bezpieczeństwa i prawidłowo reaguje na występujące zagrożenia,
9) nie opuszcza terenu Szkoły w trakcie zajęć szkolnych, nie wnosi na teren Szkoły niebezpiecznych przedmiotów,
10) nie stwierdzono u ucznia żadnych nałogów czy uzależnień,
11) otrzymał co najmniej 3 punkty za realizację projektu edukacyjnego ( dotyczy uczniów gimnazjum).
- Uczeń otrzymuje ocenę poprawną, jeżeli nie spełnia kryteriów co najmniej na ocenę dobrą lub otrzymał naganę Dyrektora Szkoły.
- Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który spełnia co najmniej trzy z poniższych warunków:
1) zostanie mu udzielona nagana Dyrektora Szkoły,
2) zostanie mu dwukrotnie udzielone upomnienie wychowawcy klasy lub upomnienie Dyrektora Szkoły,
3) zdarzają się mu drobne wykroczenia i nie reaguje na zwrócenie uwagi przez nauczyciela,
4) używa wulgarnych słów,
5) stwierdza się, że palił papierosy, palił e- papierosy lub pił alkohol w obrębie szkoły
lub poza nią,
6) zdarza się mu uczestniczyć w aktach przemocy i agresji,
7) wykazuje przejawy aroganckiego zachowania wobec kolegów, nauczycieli oraz innych pracowników Szkoły,
8) narusza godność osobistą w środkach masowego przekazu,
9) otrzymał co najwyżej 2 punkty za realizację projektu edukacyjnego (dotyczy uczniów gimnazjum).
- Uczeń otrzymuje ocenę naganną, gdy nie spełnia kryteriów na ocenę co najmniej nieodpowiednią lub dopuszcza się co najmniej dwóch z wymienionych czynów:
1) świadomie zniszczył sprzęt szkolny,
2) uczestniczy w aktach przemocy, agresji i cyberprzemocy,
3) zostanie mu udowodniona kradzież, wymuszanie lub wyłudzanie,
4) popełnia wykroczenia karne,
5) dwukrotnie w ciągu półrocza otrzymał naganę Dyrektora Szkoły,
6) swoją postawą demoralizująco wpływa na innych uczniów,
7) stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa innych osób,
8) popełnia inne czyny o wyjątkowej szkodliwości społecznej,
9) nie zmienia swojego postępowania pomimo podejmowanych przez Szkołę działań wychowawczych wobec ucznia,
10) otrzymał 0 punktów za realizację projektu edukacyjnego (dotyczy uczniów gimnazjum).
§68
- Zachowanie ucznia ocenia się według ustalonych w § 67 kryteriów.
- Opisy zachowań zostały konkretnie uszczegółowione.
- Decyzję o spełnianiu przez ucznia danego kryterium podejmuje wychowawca klasy.
- W szczególnych przypadkach nauczyciel wychowawca może zwrócić się o opinię
w sprawie zachowania ucznia do innych nauczycieli. - W przypadku wykroczeń o wyjątkowo dużej szkodliwości społecznej i innych przejawów demoralizacji, można uczniowi wystawić ocenę nieodpowiednią lub naganną, niezależnie od faktu, iż uczeń nie posiada żadnej uwagi negatywnej. W uzasadnionych przypadkach wychowawca ma prawo podnieść ocenę o jeden stopień wyżej.
- Ocenia się zachowanie ucznia na terenie Szkoły oraz w innych miejscach publicznych
na podstawie obserwacji i wiarygodnych zdarzeń. - Ocena zachowania jest oceną jawną.
- W przypadku stwierdzenia faktu, że uczeń posiadał, rozprowadzał lub używał środków odurzających, otrzymuje ocenę naganną, niezależnie od spełniania innych kryteriów.
- Uczeń gimnazjum zobowiązany jest do realizacji projektu edukacyjnego.
- Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów gimnazjum pod opieką nauczyciela i obejmuje:
1) wybór tematu projektu edukacyjnego,
2) określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji,
3) wykonanie zaplanowanych działań,
4) publiczną prezentację przez uczniów rezultatów projektu edukacyjnego,
5) podsumowanie pracy uczniów nad projektem edukacyjnym.
- Zakres projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych
w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza
te treści. - Dyrektor Szkoły, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, ustala:
1) zadania nauczyciela, o których mowa w ust. 10,
2) czas realizacji projektu edukacyjnego,
3) termin oraz sposób prezentacji przez uczniów rezultatów projektu edukacyjnego,
4) sposób podsumowania pracy uczniów nad projektem edukacyjnym,
5) inne elementy istotne dla prawidłowej realizacji projektu edukacyjnego.
- Wychowawca oddziału na początku roku szkolnego, w którym uczniowie rozpoczną realizację projektu edukacyjnego, informuje uczniów i ich rodziców o warunkach realizacji projektu, o którym mowa w ust. 9.
- Informację o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu edukacyjnego wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum.
- Dyrektor Szkoły może zwolnić ucznia z realizacji projektu edukacyjnego w przypadkach uniemożliwiających udział ucznia w realizacji tego projektu (przyczyny zdrowotne, opinia lub orzeczenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, inne zdarzenia losowe).
- W przypadku zwolnienia ucznia z realizacji projektu edukacyjnego, o którym mowa
w ust.9, na świadectwie ukończenia gimnazjum w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji projektu wpisuje się „zwolniony”
albo „zwolniona”. - Ustala się zasady oceniania ucznia za udział w projekcie edukacyjnym:.
1) w ocenie zachowania końcowego ucznia gimnazjum uwzględnia się jego udział w pracy nad projektem edukacyjnym,
2) uczeń realizujący projekt edukacyjny może otrzymać od 0 do 5 punktów,
3) uzyskane punkty brane są pod uwagę przy wstawianiu oceny zachowania na koniec roku szkolnego w którym realizowany jest projekt,
4) Kryteria punktacji :
0 pkt – uczeń nie przystąpił do realizacji projektu, nie wywiązał się ze swoich obowiązków, jego postawa była lekceważąca zarówno w stosunku do członków zespołu, jak
i opiekuna/koordynatora,
1 pkt – uczeń często zaniedbywał swoje obowiązki podczas realizacji projektu lub odmawiał współpracy co miało wpływ na przebieg przyjętego przez zespól harmonogramu pracy
i wiązało się ze zwiększeniem obowiązków innych członków zespołu projektowego,
2 pkt – uczeń wypełniał swoje obowiązki w trakcie projektu gimnazjalnego, lecz zdarzało mu się nie wywiązać z przyjętych zadań, co było przyczyną opóźnień lub konfliktów w zespole,
3 pkt – uczeń prawidłowo wypełniał swoje zadania w okresie realizacji projektu, reagował pozytywnie na uwagi zespołu i opiekuna projektu,
4 pkt – uczeń pełnił aktywną rolę podczas realizacji projektu gimnazjalnego,
5 pkt – uczeń podczas realizacji projektu czynnie uczestniczył w kluczowych działaniach poszczególnych etapów realizacji projektu,
5) przydziale punktów za udział w realizacji projektu edukacyjnego decyduje opiekun projektu.
§69
Warunki i tryb uzyskania wyższych niż przewidywane roczne oceny klasyfikacyjne
- Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zwrócić się na co najmniej 3 dni przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej do nauczyciela
o ustalenie wyższej niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna. Prośba musi być wyrażona w formie pisemnej. - Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jest zobowiązany dokonać analizy zasadności wniosku, o którym mowa w ust.1.
- Nauczyciel dokonuje analizy wniosku w oparciu o udokumentowane realizowanie obowiązków ucznia.
- Nauczyciel może przed klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej dokonać sprawdzenia wiedzy i umiejętności ucznia w obszarze uznanym przez nauczyciela
za konieczne. - Ustalona przez nauczyciela w ten sposób ocena nie może być niższa od proponowanej
i jest ostateczna w tym trybie postępowania. - Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zwrócić się do wychowawcy
na co najmniej 3 dni przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej
o ustalenie wyższej niż przewidywana roczna ocena zachowania. Prośba musi być wyrażona w formie pisemnej. - Wychowawca klasy zobowiązany jest dokonać analizy wniosku, o którym mowa
w ust.6. - Wychowawca dokonuje analizy na podstawie:
1) pozytywnych i negatywnych uwag w dzienniku lekcyjnym,
2) własnych notatek prowadzonych na podstawie obserwacji ucznia,
3) opinii co najmniej 3 nauczycieli uczących w danej klasie,
4) opinii Samorządu Uczniowskiego.
- Ustalona przez wychowawcę w ten sposób ocena jest ostateczna w tym trybie postępowania.
§70
Promocja
- Uczeń klasy I – III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne oceniono pozytywnie.
- Ucznia klasy I – III szkoły podstawowej można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych opinią wydaną przez lekarza, Publiczną Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną albo inną publiczną poradnię specjalistyczną, oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
- W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia
w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia, Rada Pedagogiczna może postanowić o powtórzeniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej, na wniosek wychowawcy oddziału po zasięgnięciu opinii rodziców ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału. - Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej oraz gimnazjum uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe od stopnia niedostatecznego.
- Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
- Termin egzaminu poprawkowego ustala się na ostatni tydzień ferii letnich i jest uzgodniony z uczniem i jego rodzicami.
- Uczeń szkoły podstawowej i gimnazjum zakwalifikowany orzeczeniem Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej lub specjalistycznej do kształcenia specjalnego
a realizujący obowiązek szkolny w klasie integralnej i ma co najmniej roczne opóźnienie w realizacji programu nauczania szkoły specjalnej, a rokuje nadzieje na realizację programów nauczania dwu klas w ciągu jednego roku szkolnego, może być promowany uchwałą Rady Pedagogicznej do klasy programowo wyższej w ciągu roku szkolnego. - Laureaci ostatniego stopnia wojewódzkich konkursów przedmiotowych w gimnazjum otrzymują z danego przedmiotu celującą ocenę klasyfikacyjną roczną .
- Uczeń szkoły podstawowej i gimnazjum, który nie spełnił warunków określonych w § 70 ust. 1, 4 z zastrzeżeniem ust. 2 i ust. 3, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza tę samą klasę.
- Uczeń kończy szkołę podstawową, gimnazjum, jeżeli na zakończenie klasy programowo najwyższej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej i ponadto przystąpił odpowiednio do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego za wyjątkiem uczniów zwolnionych zgodnie z § 85 ust. 4, 5 lit.a, 6 Statutu Szkoły .
- Uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z zajęć edukacyjnych średnią ocen w szkole podstawowej lub gimnazjum co najmniej 4,75 oraz wzorową lub bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje świadectwo szkolne promocyjne z wyróżnieniem.
- Uczniowi , który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę ,
do średniej ocen wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć. - Ocena niedostateczna z religii ( etyki) nie ma wpływu na promowanie ucznia
do następnej klasy ani na ukończenie Szkoły. - Na wniosek rodziców ucznia i po uzyskaniu zgody wychowawcy oddziału albo
na wniosek wychowawcy oddziału i po uzyskaniu zgody rodziców ucznia Rada Pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej
do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego, jeżeli poziom rozwoju
i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas.
§71
Egzamin poprawkowy
- Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu
z plastyki, muzyki, informatyki oraz wychowania fizycznego, z których to przedmiotów egzamin powinien mieć formę zadań praktycznych. - Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor Szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza
się w ostatnim tygodniu ferii letnich. - Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły. W skład komisji wchodzą:
1) Dyrektor Szkoły – jako przewodniczący komisji,
2) nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
- Nauczyciel, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor Szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia w innej szkole w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
- Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający: nazwę zajęć edukacyjnych, skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach oraz zwięzłą informację
o wykonaniu zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza. - Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego
w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez Dyrektora Szkoły, jednak nie później niż do końca września. - Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji
i powtarza klasę z zastrzeżeniem pkt 8. - Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu jednego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zadał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są zgodne ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
- Uczeń może zgłosić zastrzeżenia w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych ustalonej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym, że termin
do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego.
§72
Sprawdzian w szkole podstawowej
- Egzamin ósmoklasisty:
1) w klasie ósmej szkoły podstawowej okręgowa komisja egzaminacyjna przeprowadza egzamin celem określenia poziomu kompetencji uczniów kończących szkołę podstawową w kluczowych dziedzinach wiedzy, będących podstawą do podejmowania nauki
na kolejnym etapie kształcenia,
2) egzamin będzie przeprowadzany od roku szkolnego 2018/2019 na zakończenie ostatniej klasy szkoły podstawowej,
3) w latach szkolnych 2018/2019, 2019/2020, 2020/2021 egzamin ten będzie przeprowadzany z trzech obowiązkowych przedmiotów:
- a)z języka polskiego,
- b) z matematyki,
- c)z języka obcego nowożytnego,
4) od roku szkolnego 2021/2022 do przedmiotów obowiązkowych dołączy jeden
z przedmiotów do wyboru: biologia, chemia, fizyka, geografia lub historia,
5) uczeń przystępuje do egzaminu ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego, którego uczy się w Szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
6) egzamin ma charakter powszechny i obowiązkowy,
7) wyniki egzaminu ósmoklasisty:
- a)zostaną przedstawione w formie procentów i na skali centylowej,
- b)będą stanowić jedno z kryteriów rekrutacji do szkół ponadpodstawowych,
- c) zostaną odnotowane na świadectwie ukończenia Szkoły,
- d)nie wpływają na ukończenie Szkoły.
8) termin i tryb przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty regulują odrębne przepisy.