Biulentyn Informacji Publicznej

§ 41

1. W Szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników: administracyjnych, tj. pracowników obsługi.

2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników Szkoły określają odrębne przepisy.

3. Kwalifikacje nauczycieli i innych pracowników Szkoły oraz zasady ich wynagradzania określają odrębne przepisy.

§ 42

Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, w tym zadań związanych
z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie organizowanych zajęć.

Zasady bezpieczeństwa i ochrony zdrowia

1. Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych, które odbywają się zgodnie z tygodniowym planem opracowanym zgodnie z wymogami higieny pracy umysłowej i aktualną informacją o miejscu oraz czasie ich przeprowadzania.

2. Zajęcia odbywają się w wyznaczonych w planie tygodniowym pomieszczeniach szkolnych oraz na kompleksie sportowym „Orlik” i prowadzone są zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.

3. Zwiększeniu bezpieczeństwa i ochronie zdrowia służy:

1) znajomość regulaminów i instrukcji obowiązujących w Szkole, a w szczególności regulaminu sali gimnastycznej, pracowni informatyki, pracowni chemiczno-fizycznej, regulaminu organizacji wycieczek szkolnych i instrukcji bezpieczeństwa pożarowego,

2) stosowanie procedur wyjaśniających przyczyny i okoliczności wypadków w Szkole,

3) zabezpieczenie pomocy lekarskiej w przypadku zasłabnięcia, nagłej choroby lub wypadku ucznia w Szkole,

4) zwolnienie ucznia z zajęć lekcyjnych w przypadku jego zasłabnięcia, nagłej choroby lub wypadku, powiadomienie rodziców (opiekunów prawnych), zapewnienie uczniowi opieki osoby dorosłej w drodze do domu.

4. W przypadku nagłego zachorowania ucznia (zasłabnięcia) nauczyciel powinien udzielić pierwszej pomocy, wezwać pogotowie ratunkowe oraz rodziców dziecka.

5. W przypadku konieczności zwolnienia ucznia z zajęć z przyczyn zdrowotnych uczeń musi być oddany pod opiekę rodzica lub prawnego opiekuna.

6. W wyjątkowych sytuacjach uczeń może zostać oddany pod opiekę innej osoby dorosłej, jednak po telefonicznej konsultacji z rodzicami.

7. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony wcześniej z zajęć z innych przyczyn niż zdrowotne, ale tylko w oparciu o pisemną prośbę rodziców lub opiekunów prawnych.

8. Organizując wycieczkę, nauczyciel winien przestrzegać warunków określonych w zasadach organizacji wycieczek szkolnych.

9. Podczas zajęć obowiązkowych, dodatkowych oraz nadobowiązkowych pozalekcyjnych za bezpieczeństwo uczniów odpowiada nauczyciel prowadzący te zajęcia, który jest obowiązany stale przebywać z zespołem klasowym lub grupą, z którą prowadzi zajęcia. Nauczyciel zobowiązany jest sprawdzić i odnotować w dzienniku obecność uczniów na początku każdych zajęć.

10. Każda zmiana tygodniowego rozkładu zajęć jest podawana zespołom klasowym przynajmniej dzień przed jej wprowadzeniem.

11. W przypadku nieobecności:

1) nauczyciela prowadzącego zajęcia Dyrektor lub inna osoba wskazana przez Dyrektora organizuje lekcje zastępcze, na których uczniowie mogą uczyć się lub uczestniczyć w innych zajęciach pod kierunkiem wyznaczonego nauczyciela,

2) planowane zmiany zajęć odnotowuje w księdze zastępstw i wywiesza na tablicy ogłoszeń.

12. Za zgodą Dyrektora zajęcia mogą być prowadzone poza obiektem szkolnym. Fakt taki musi być odnotowany przez nauczyciela prowadzącego te zajęcia w zeszycie wyjść
na zajęcia szkolne poza terenem Szkoły.

13. Dyrektor Szkoły dba o dobór odpowiednich do wzrostu uczniów krzeseł i stolików, ich właściwe oznakowanie oraz stan techniczny sali i jej wyposażenie. Każdą usterkę nauczyciele zobowiązani są zgłosić Dyrektorowi lub wicedyrektorowi.

14. W sali gimnastycznej i na boisku szkolnym nauczyciel przed rozpoczęciem ćwiczeń zobowiązany jest każdorazowo sprawdzić sprawność wykorzystywanego sprzętu sportowego.

15. Forma zajęć i wymagania muszą być dostosowane do możliwości fizycznych uczniów, a ćwiczenia przeprowadzane z zastosowaniem metod i urządzeń zapewniających pełne bezpieczeństwo ćwiczących.

16. W sali komputerowej nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć zobowiązany jest każdorazowo sprawdzić sprawność sprzętu komputerowego, by stan techniczny zapewniał pełne bezpieczeństwo uczestników zajęć.

17. Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami w czasie przerw międzylekcyjnych poprzez organizację dyżurów nauczycielskich według zasad:

1) dyżur pełnią wszyscy nauczyciele z wyjątkiem Dyrektora, wicedyrektora oraz nauczycieli zwolnionych ze szczególnych przyczyn przez Dyrektora Szkoły,

2) za właściwą organizację dyżurów nauczycielskich, uwzględniającą czas pracy nauczycieli i potrzeby Szkoły odpowiada Dyrektor,

3) nauczyciele rozpoczynają dyżur 15 minut przed rozpoczęciem pierwszej lekcji i pełnią go w czasie wyznaczonym w grafiku przerw w określonych rejonach szkoły, ze szczególnym zwróceniem uwagi na wejście do Szkoły, sanitariaty szkolne, szatnię uczniowską oraz schody,

4) nauczyciel pełniący dyżur odpowiada za bezpieczeństwo uczniów, ład i porządek w wyznaczonym rejonie, zgłasza Dyrektorowi lub Wicedyrektorowi wszystkie zaobserwowane usterki i szkody spowodowane przez uczniów,

5) w czasie przerw uczniowie nie mogą przebywać w salach lekcyjnych i w sali gimnastycznej, nauczyciel prowadzący zajęcia w danym pomieszczeniu jest zobowiązany dopilnować, aby wszyscy uczniowie opuścili salę i zamknąć ją,

6) nauczyciel pełniący dyżur może zejść ze swego stanowiska w przypadkach koniecznych, pod warunkiem, że zastąpi go inny nauczyciel,

7) w przypadku nieobecności w danym dniu nauczyciela pełniącego dyżur zastępuje go wyznaczony przez wicedyrektora inny nauczyciel,

8) nauczyciel pełniący dyżur nie udziela w tym czasie rodzicom informacji
o postępach uczniów w nauce i zachowaniu.

§ 43

Pracownicy niepedagogiczni Szkoły

1. W Szkole zatrudnia się:

1) sekretarza Szkoły,

2) sprzątaczki,

3) konserwatora.

2. Nawiązanie i rozwiązywanie stosunku pracy z osobami zatrudnionymi na stanowiskach wymienionych w ust. 1, dokonuje Dyrektor na podstawie Kodeksu pracy.

3. Do zakresu zadań sekretarza Szkoły należy:

1) przyjmowanie i rozdział nadchodzącej korespondencji,

2) rejestrowanie pism wchodzących i wychodzących,

3) przepisywanie korespondencji,

4) wysyłanie korespondencji,

5) zapewnianie pracownikom odpowiednich legitymacji,

6) wystawianie różnorodnych druków i zaświadczeń,

7) zamawianie druków szkolnych,

8) zabezpieczanie i przechowywanie pieczęci urzędowych,

9) prowadzenie archiwum,

10) obsługa interesantów, udzielanie informacji,

11) sporządzanie sprawozdawczości,

12) opracowywanie sprawozdań GUS dotyczących pracowników Szkoły,

13) organizacja inwentaryzacji, prowadzenie ksiąg inwentarzowych,

14) prowadzenie dokumentacji Szkoły,

15) przygotowywanie umów o pracę nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych Szkoły i innych druków i aktów kadrowych,

16) kontrola terminowości badań lekarskich nauczycieli i pracowników niepedagogicznych Szkoły,

17) ochrona danych osobowych pracowników Szkoły i uczniów,

18) prowadzenie ewidencji obecności pracowników niepedagogicznych (listy obecności) oraz ewidencji urlopów i zwolnień,

19) prowadzenie ewidencji urlopów pracowników administracyjno-obsługowych, przygotowywanie projektu planu urlopów, konsultowanie go z zainteresowanymi pracownikami oraz zakładową organizacją związkową i przedstawianie planu urlopów Dyrektorowi Szkoły do zatwierdzenia,

20) prowadzenie ewidencji zwolnień lekarskich wszystkich pracowników Szkoły,

21) prowadzenie ewidencji delegacji służbowych.

4. Osoba zatrudniona na stanowisku sprzątaczki:

1) dba o utrzymanie ładu i porządku w Szkole oraz należytej dyscypliny pracy,

2) zachowuje się taktownie wobec przełożonych, współpracowników, uczniów, rodziców i interesantów,

3) jest obowiązana do pełnienia swych obowiązków w czasie, miejscu i charakterze określonym przez organizację pracy Szkoły oraz zarządzenia wewnętrzne Dyrektora Szkoły,

4) w czasie pracy sprzątaczce nie wolno oddalać się z terenu Szkoły bez zezwolenia Dyrektora Szkoły lub osoby do tego upoważnionej, wszystkie wyjścia poza teren Szkoły winny być odnotowane w książce „Ewidencja wyjść w godzinach służbowych”,

5) zobowiązana jest do przestrzegania ustalonego czasu pracy i wykorzystywania go w sposób efektywny,

6) ma obowiązek przestrzegać ustalonego porządku i regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przeciwpożarowych, tajemnicy służbowej, oraz norm i zasad zawartych w regulaminach i zarządzeniach wewnętrznych Dyrektora Szkoły,

7) ma obowiązek wylegitymowania osoby obcej, przybyłej na teren Szkoły,

5. Pracownik zatrudniony na stanowisku konserwatora zobowiązany jest do:

1) sumiennego i starannego wypełniania obowiązków,

2) przestrzegania ustalonego przez Dyrektora Szkoły czasu pracy,

3) dążenia do uzyskiwania w pracy jak najlepszych rezultatów, przejawiania w tym zakresie własnej inicjatywy,

4) przestrzegania regulaminu pracy i ustalonego porządku,

5) przestrzegania przepisów p/poż, bhp,

6) prowadzenie ewidencji narzędzi powierzonych opiece konserwatora,

7) naprawy zamków w drzwiach, oknach, bramach,

8) napraw miejscowych ubytków w powłokach lakierniczych okien, drzwi i lamperii, barierek ochronnych w Szkole,

9) koszenia traw w obejściu Szkoły,

10) konserwacji pomp: co, hydroforów,

11) pomocy w pracach porządkowych sprzątającym na terenie Szkoły,

12) montowania tablic szkolnych, tablic ogłoszeniowych, kwietników, innych tablic dekoracyjnych we wskazanych przez pracowników dydaktycznych miejscach,

13) sezonowego pielęgnowania drzewek i krzewów ogrodu przyszkolnego,

14) w okresie zimowym odśnieżania wejścia szkolnego, posypywania piaskiem schodów wejściowych,

15) utrzymywania w należytym stanie technicznym powierzonych. narzędzi i urządzeń,

16) po zakończeniu pracy do wyłączenia urządzeń elektrycznych spod napięcia,

17) wykonywania innych zleconych prace przez Dyrektora Szkoły zgodne z kodeksem pracy oraz z zaistniałymi sytuacjami,

18) wymiany uszkodzonych zabezpieczeń instalacji elektrycznej,

19) wymiany spalonych świetlówek, żarówek szkolnej instalacji elektrycznej,

20) wykonywania prac porządkowych w zastępstwie za nieobecne sprzątające,

21) napraw, konserwacji armatury wodno-kanalizacyjnej w pomieszczeniach Szkoły,

22) udrażniania instalacji wodno- kanalizacyjnej w Szkole,

23) używania podczas pracy w zakładzie narzędzi zgodnie z ich przeznaczeniem,

24) wykonania innych prac zleconych prze Dyrektora Szkoły,

25) systematycznego zapoznawania się z regulaminami wewnętrznymi obowiązującymi w Szkole,

26) potwierdzania podpisem obecności w pracy.

6. Do podstawowych obowiązków sprzątaczki należy:

1) utrzymanie w czystości i porządku przydzielonych pomieszczeń (zgodnie z przydziałem metrażu) oraz znajdujących się w nich sprzętów i urządzeń zgodnie z wymogami higieny,

2) piecza nad bezpieczeństwem budynku i całością sprzętu szkolnego oraz nad urządzeniami instalacyjnymi,

3) troska o czystość terenu szkolnego oraz pomoc w dekoracji sal lekcyjnych, ciągów komunikacyjnych, budynku,

4) zapoznanie się z kartami charakterystyki używanych chemicznych środków czystości,

5) w przypadku wykonywania prac z wykorzystaniem urządzeń mechanicznych stosowanie się do instrukcji ich obsługi,

6) zgłoszenie do konserwatora lub Dyrektora Szkoły zauważonych uszkodzeń sprzętu, przepalonych świetlówek, itp.,

7) dozorowanie drzwi wejściowych.

7. Szczegółowy przydział zadań opracowuje Dyrektor Szkoły.

8. Do obowiązków pracowników wymienionych w ust. 3 – 6 w zakresie zadań związanych
z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę należy:

1) przestrzeganie zarządzeń Dyrektora dotyczących spraw organizacyjno-porządkowych,

2) rzetelne wykonywanie zadań, które mają wpływ na bezpieczeństwo uczniów.

§ 44

Kontrola zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy

1. Dyrektor, co najmniej raz w roku, dokonuje kontroli zapewniania bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do Szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, oraz określa kierunki ich poprawy.

2. Kontrolę na terenie Szkoły przeprowadza się w ostatnim tygodniu sierpnia.

3. Do przeprowadzenia kontroli Dyrektor powołuje komisję w składzie:

1) inspektor ds. służby bhp,

2) wicedyrektor szkoły.

4. Dyrektor bierze udział w kontroli, jako osoba odpowiedzialna.

5. Z ustaleń kontroli sporządza się protokół, który podpisują osoby biorące w niej udział.

6. Kopię protokołu Dyrektor Szkoły lub placówki przekazuje organowi prowadzącemu Szkołę lub placówkę.

§ 45

Pojęcie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy

1. Poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w Szkole, będących obowiązkiem Dyrektora Szkoły, należy rozumieć w szczególności:

1) umieszczenie planu ewakuacji Szkoły w widocznym miejscu, w sposób zapewniający łatwy do niego dostęp,

2) oznakowanie dróg ewakuacyjnych w sposób wyraźny i trwały,

3) ogrodzenie terenu Szkoły,

4) zapewnienie na terenie Szkoły właściwego oświetlenia, równej nawierzchni dróg, przejść i boisk, a także instalacji do odprowadzania ścieków i wody deszczowej,

5) zakrywanie odpowiednimi pokrywami lub trwałe zabezpieczenie w inny sposób otworów kanalizacyjnych, studzienek i innych zagłębień na terenie Szkoły,

6) zabezpieczenie w sposób uniemożliwiający bezpośrednie wyjście na jezdnię szlaków komunikacyjnych wychodzących poza teren Szkoły (w miarę możliwości szlaki komunikacyjne kieruje się na ulicę o najmniejszym natężeniu ruchu),

7) zapewnienie oczyszczania ze śniegu i lodu oraz zapewnienia posypywania piaskiem w razie opadów śniegu przejść na terenie Szkoły,

8) zapewnienie w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych ciepłej i zimnej bieżącej wody oraz środków higieny osobistej, a także zapewnienie utrzymywania w czystości i w stanie pełnej sprawności technicznej urządzeń sanitarnohigienicznych,

9) zapewnienie właściwego oświetlenia, wentylacji i ogrzewania w pomieszczeniach Szkoły,

10) zapewnienie utrzymywania kuchni i jadalni na terenie Szkoły w czystości, a ich wyposażenie we właściwym stanie technicznym zapewniającym bezpieczne używanie, a także zapewnienie spożywania gorących posiłków wyłącznie w jadalniach lub innych pomieszczeniach wydzielonych w tym celu,

11) zapewnienie innego źródła wody spełniającej wymagania dla wody zdatnej do picia w razie braku sieci wodociągowej, w Szkole,

12) niedopuszczanie do prowadzenia jakichkolwiek zajęć bez nadzoru upoważnionej do tego osoby,

13) zapewnienie oznakowania miejsca pracy oraz pomieszczeń, do których jest wzbroniony dostęp osobom nieuprawnionym i zabezpieczenia przed swobodnym do nich dostępem,

14) zapewnienie wyposażenia schodów w balustrady z poręczami zabezpieczonymi przed ewentualnym zsuwaniem się po nich, a także nie śliskich stopni schodów. Zapewnienie zabezpieczenia siatką lub w inny skuteczny sposób otwartej przestrzeni pomiędzy biegami schodów,

15) zapewnienie w pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia, temperatury co najmniej 18°C. W przypadku braku możliwości zapewnienia temperatury na poziomie co najmniej 18°C, zawieszenie przez Dyrektora Szkoły zajęć na czas oznaczony z powiadomieniem o tym fakcie organu prowadzącego Szkołę,

16) zawieszenie zajęć, za zgodą organu prowadzącego, zajęć na czas oznaczony, jeżeli temperatura zewnętrzna mierzona o godzinie 2100 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi -15°C lub jest niższa, a także gdy wystąpiły na danym terenie zdarzenia, które mogą zagrozić zdrowiu uczniów,

17) niedopuszczenie do rozpoczęcia zajęć, jeżeli pomieszczenie lub inne miejsce, w którym mają być prowadzone zajęcia lub stan znajdującego się w nim wyposażenia stwarza zagrożenia dla bezpieczeństwa,

18) niezwłoczne przerwanie zajęć jeżeli stan zagrożenia powstanie lub ujawni się w czasie zajęć i wyprowadzenie z zagrożonych miejsc osób powierzonych opiece Szkoły,

19) wyposażenie w apteczki zaopatrzone w środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy i instrukcję o zasadach udzielania tej pomocy pomieszczeń Szkoły, w szczególności pokoju nauczycielskiego, laboratoriów, pracowni, warsztatów szkolnych, pokoju nauczycieli wychowania fizycznego oraz kuchni,

20) zapewnienie przeszkolenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy nauczycieli, w szczególności prowadzących zajęcia w laboratoriach, a także zajęcia wychowania fizycznego,

21) zapewnienie zaopatrzenia uczniów w pracach na rzecz Szkoły i środowiska w odpowiednie do wykonywanych prac urządzenia, sprzęt i środki ochrony indywidualnej,

22) zapewnienie utrzymania maszyn i innych urządzeń technicznych w stanie zapewniającym pełną sprawność działania oraz bezpieczeństwo pracy i nauki, a także zapewnienie wyposażenia urządzeń technicznych w zabezpieczenia chroniące przed urazami, działaniem substancji szkodliwych dla zdrowia, porażeniem prądem elektrycznym, szkodliwymi wstrząsami, nadmiernym hałasem, działaniem wibracji lub promieniowaniem,

23) zapewnienia oznaczenia w sposób wyraźny i zabezpieczenia przed ich uruchomieniem urządzeń technicznych niesprawnych, uszkodzonych lub pozostających w naprawie,

24) zapewnienie wywieszenia przy maszynach i innych urządzeniach technicznych lub w ich pobliżu w widocznym miejscu instrukcji bezpiecznej obsługi,

25) zapewnienie wywieszenia w warsztacie, laboratorium i pracowni w widocznym i łatwo dostępnym miejscu regulaminu określającego zasady bezpieczeństwa i higieny pracy,

26) zapewnienie zaopatrzenia w niezbędne środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze uczniów pracujących w warsztatach, laboratoriach i pracowniach szkolnych w celu zabezpieczenia przed działaniem niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia czynników, a także ze względu na wymagania sanitarnohigieniczne,

27) zapewnienie przechowywania substancji i preparatów chemicznych w odpowiednich pojemnikach opatrzonych napisami zawierającymi nazwę substancji lub preparatu oraz informującymi o ich niebezpieczeństwie lub szkodliwości dla zdrowia, a także zapewnienie przechowywania substancji niebezpiecznych i preparatów niebezpiecznych w zamkniętych pomieszczeniach specjalnie przystosowanych do tego celu,

28) zapewnienie udostępnienia kart charakterystyk niebezpiecznych substancji i preparatów chemicznych zgromadzonych w Szkole osobom prowadzącym zajęcia z użyciem tych substancji i preparatów, a także zaznajomienie uczniów z kartami charakterystyk niebezpiecznych substancji i preparatów, jeżeli substancje te są używane w czasie zajęć.

§ 46

Służba bhp w Szkole

1. Dyrektor, zgodnie z ustawą Kodeks Pracy tworzy na terenie Szkoły służbę bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ustala jej zakres obowiązków.

2. Pracownikami służby bhp mogą być osoby spełniające następujące wymagania kwalifikacyjne:

1) inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy,

2) starszym inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca:

a) zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie bhp lub

b) wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

3) specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp,

4) starszym specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie bhp,

5) głównym specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 5-letni staż pracy w służbie bhp.

3. Podstawowe zadania służby bhp to:

1) sporządzanie i przedstawianie pracodawcy co najmniej raz w roku okresowych analiz, stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy,

2) przeprowadzanie kontroli warunków pracy,

3) bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych, wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń,

4) opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy
na poszczególnych stanowiskach pracy,

5) udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą,

6) współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników,

7) prowadzenie doradztwa w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,

8) udział w przekazywaniu do użytkowania nowo budowanych lub przebudowywanych obiektów budowlanych albo ich części, w których przewiduje się pomieszczenia pracy, urządzeń produkcyjnych oraz innych urządzeń mających wpływ na warunki pracy i bezpieczeństwo pracowników,

9) zgłaszanie wniosków dotyczących wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w stosowanych oraz nowo wprowadzanych procesach produkcyjnych,

10) uczestnictwo w pracach zakładowej komisji bezpieczeństwa i higieny pracy, powołanej przez pracodawcę zatrudniającego więcej niż 250 pracowników oraz innych zakładowych komisji zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy,

11) prace w ramach zespołu badającego okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy,

12) prowadzenie instruktażu wstępnego dla nowo przyjętego do pracy nauczyciela lub pracownika niepedagogicznego oraz studenta odbywającego w Szkole praktyki pedagogiczne.

§ 47

Procedura przeprowadzenia próbnej ewakuacji

1. Zgodnie z przepisami próbna ewakuacja musi się odbyć w Szkole nie później niż 3 miesiące od rozpoczęcia roku szkolnego, czyli przed 30 listopada. Przeprowadzając próbną ewakuację, należy wykonać określone czynności, zgodnie z ustaloną procedurą:

1) Dyrektor Szkoły zapoznaje wszystkich uczniów i pracowników Szkoły z zasadami ewakuacji obowiązującymi w Szkole (najlepiej na początku roku szkolnego),

2) na dwa tygodnie przed próbną ewakuacją Dyrektor Szkoły przypomina nauczycielom, pracownikom obsługi oraz uczniom instrukcję ewakuacji Szkoły,

3) najpóźniej na tydzień przed planowaną ewakuacją Dyrektor powiadamia właściwego komendanta Powiatowej Straży Pożarnej oraz organ prowadzący Szkołę o terminie przeprowadzenia próbnej ewakuacji,

4) osoba wyznaczona przez Dyrektora używa odpowiedniego sygnału oznaczającego rozpoczęcie ewakuacji,

5) wszystkie osoby znajdujące się w budynku szkolnym opuszczają go we właściwym porządku (ustalonym w instrukcji, a zależnym od konstrukcji).

§ 48

Obowiązki nauczycieli podczas ewakuacji

1. Podczas ewakuacji nauczyciele obowiązani są:

1) znać stan liczebny klasy, z którą odbywają lekcję,

2) zadbać o przestrzeganie przez uczniów zasad ewakuacji określonych w instrukcji, np.:

a) kolejność opuszczania sali – najpierw osoby znajdujące się najbliżej drzwi wejściowych do sali, potem uczniowie z kolejnych ławek, aż do znajdujących się najdalej od wejścia,

b) kolejność opuszczania piętra – na schody wchodzą najpierw uczniowie klasy z sal będących najbliżej schodów, następnie z położonych dalej, aż po najbardziej odległe od schodów,

c) kolejność opuszczania budynku szkolnego – zaczynając od najniższych pięter,

3) sprawdzić obecność na podstawie list obecności wydrukowanych w sekretariacie Szkoły.

4) uformować grupy ewakuacyjne na korytarzach i sprawować opiekę nad uczniami,z którymi prowadzili zajęcia dydaktyczne,

5) sprawdzić, czy wszyscy opuścili pomieszczenie,

6) wskazać dzieciom kierunek ruchu oraz określić miejsce zbiórki,

7) zadbać, aby uczniowie udali się we właściwym kierunku – wyznaczonego miejsca zbiórki,

8) zadbać, aby wszyscy uczniowie dotarli do wyznaczonego miejsca,

9) nie dopuścić do powstania paniki wśród uczniów ani lekceważenia sytuacji.

2. Wyznaczone w instrukcji osoby wynoszą arkusze ocen oraz pieczątki szkolne.

3. Dyrektor Szkoły nadzoruje i koordynuje przebieg ewakuacji i przyjmuje od wszystkich nauczycieli raport dotyczący zgodności liczebnej obecnych na lekcji i doprowadzonych w wyznaczone miejsce uczniów.

4. Dyrektor Szkoły wypełnia dokumentację związaną z przeprowadzeniem ewakuacji próbnej.

§ 49

Zasady opieki nad uczniem niepełnosprawnym

1. Szkoła zapewnia możliwość pobierania nauki przez dzieci i młodzież niepełnosprawną zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami.

2. Nauczyciele zapewniają opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych.

3. Nauczyciele obowiązani są do dostosowania treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów.

4. W zakresie organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi Szkoła:

1) stwarza możliwość dostosowania realizowanych programów nauczania oraz wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia,

2) uwzględnia zawarte w wydanym przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną orzeczeniu wskazania dotyczące dostosowania programu nauczania do potrzeb dziecka, określa warunki realizacji oraz wskazuje na potrzebę dodatkowych zajęć w zależności od deficytów,

3) zapewnia zajęcia rewalidacyjne lub socjoterapeutyczne zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu,

4) zapewnia integrację ucznia niepełnosprawnego ze środowiskiem rówieśniczym,

5) w oddziałach integracyjnych zatrudnia dodatkowo nauczycieli posiadających specjalne przygotowanie pedagogiczne w celu współorganizowania zajęć edukacyjnych, prowadzenia pracy wychowawczej oraz odpowiednich specjalistów udzielających pomocy psychologiczno – pedagogicznej dziecku i jego rodzinie.

§ 50

Organizacja kształcenia ucznia niepełnosprawnego

1. Rodzice ucznia składają do Dyrektora Szkoły wniosek o zorganizowanie kształcenia wraz z orzeczeniem Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego.

2. Dyrektor Szkoły organizuje kształcenie specjalne, zapewniając uczniowi:

1) dostosowanie wymagań do jego indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych,

2) indywidualne zajęcia rewalidacyjne (w porozumieniu z organem prowadzącym), prowadzone przez odpowiednich specjalistów,

3) możliwość wydłużenia etapu edukacyjnego,

4) odpowiednie pomoce dydaktyczne i sprzęt,

5) likwidację barier architektonicznych.

3. Dyrektor Szkoły w uzgodnieniu z organem prowadzącym przydziela dodatkowe godziny na prowadzenie indywidualnych zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi w zakresie:

1) korekcji wad postawy,

2) korekcji wad wymowy,

3) orientacji przestrzennej i poruszania się,

4) nauki języka migowego oraz innych alternatywnych metod komunikacji,

5) innych zajęć wynikających z indywidualnych programów rewalidacji.

4. Jeżeli w orzeczeniu dziecka znajduje się zalecenie, że może realizować obowiązek szkolny w placówce ogólnodostępnej z pomocą nauczyciela wspomagającego, Dyrektor Szkoły jest zobowiązany do zatrudnienia takiego nauczyciela i określenia jego obowiązków.

§ 51

Promocja i ochrona zdrowia ucznia

1. Zadaniem szkoły jest:

1) kształtowanie postaw prozdrowotnych uczniów, w tym wdrożenie ich do:

a) zachowań higienicznych, bezpiecznych dla zdrowia własnego i innych osób,

b) ugruntowania wiedzy z zakresu prawidłowego odżywiania się,

c) zrozumienia korzyści płynących z aktywności fizycznej,

d) stosowania profilaktyki.

2) stwarzanie warunków do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu,

3) rozbudzenie zainteresowania dziecka własnym zdrowiem i rozwojem, ułatwienie nabywania podstawowych umiejętności dbania o swoje zdrowie,

4) poznawanie zagrożeń cywilizacyjnych oraz nabycie umiejętności właściwego zachowania się w przypadku kontaktu z przedmiotami niebezpiecznymi, toksycznymi, łatwopalnymi, wybuchowymi, niewybuchowymi i niewypałami.

2. Szkoła promuje i chroni zdrowie uczniów poprzez:

1) nauczanie zasad zachowania bezpieczeństwa w czasie:

a) zajęć ruchowych,

b) pobytu nad wodą lub w górach,

c) uczestniczenia w ruchu drogowym,

d) w kontaktach z lekami i substancjami chemicznymi,

2) wskazywanie sposobu szukania pomocy w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia,

3) właściwą opiekę nauczycieli podczas lekcji, przerw, innych zajęć organizowanych przez Szkołę,

4) prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów,

5) współpracę z placówką służby zdrowia w Szalowej,

6) współpracę z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Gorlicach,

7) realizację programów promujących zdrowy i aktywny tryb życia.

§ 52

Edukacja zdrowotna w wychowaniu fizycznym

1. Szkoła obowiązana jest zapewnić nowoczesne podejście do wychowania fizycznego poprzez rozszerzenie jego problematyki o edukację zdrowotną, co jest następstwem integracji dwóch przenikających się dziedzin wychowania człowieka – wychowania fizycznego i wychowania zdrowotnego, akcentujących potrzeby:

a) fizycznej aktywności jako warunku zdrowia,

b) racjonalnego odżywiania,

c) aktywnej postawy i współżycia międzyludzkiego,

d) wychowania do bezpieczeństwa,

e) higieny osobistej.

2. Prowadzenie edukacji zdrowotnej jest powinnością każdego nauczyciela. Jej celem jest rozwijanie u uczniów umiejętności życiowych sprzyjających właściwym wyborom i prozdrowotnemu stylowi życia.

3. Na pierwszym etapie edukacyjnym „wychowanie fizyczne” jest jednym z trzynastu obszarów kształcenia zintegrowanego, w którym wymagania szczegółowe dotyczą osiągnięć ucznia w zakresie:

a) utrzymania higieny osobistej i zdrowia,

b) sprawności motorycznych,

c) różnych form rekreacyjno – sportowych.

4. W drugim etapie edukacyjnym w treści przedmiotu „wychowanie fizyczne” wymagania szczegółowe dotyczą osiągnięć ucznia w zakresie:

1) uczeń nabywa wiedzę, która pozwala kształtować umiejętności rozumienia związku aktywności fizycznej ze zdrowiem oraz praktykowania zachowani prozdrowotnych:

a) poznania znaczenia aktywności fizycznej dla zdrowia,

b) nabycia umiejętności opisywania piramidy żywienia i aktywności fizycznej,

c) nabycia umiejętności opisywania zasad zdrowego odżywiania,

d) nabycia wiedzy na temat zasad doboru stroju do warunków atmosferycznych w trakcie zajęć ruchowych,

e) poznania umiejętności przestrzegania zasad higieny osobistej i czystości odzieży,

f) wdrożenia nawyków przyjmowania prawidłowej postawy ciała w różnych sytuacjach,

g) nabycia wiedzy pozwalającej wyjaśnić pojęcie zdrowia,

h) nabycia umiejętności opisywania pozytywnych mierników zdrowia:

– rozwoju fizycznego,

– oceny sprawności fizycznej,

– ustalenia wskaźnika wydolności,

i) poznania zasad i metod hartowania organizmu,

j) poznania sposobów ochrony przed nadmiernym nasłonecznieniem i niską temperaturą,

k) nabycia wiedzy na temat zasad aktywnego wypoczynku zgodnie z rekomendacjami aktywności fizycznej dla swojego wieku,

l) nabycia umiejętności wykonywania ćwiczeń kształtujących nawyk prawidłowej postawy ciała w stojącej, siedzącej i leżeniu oraz w czasie wykonywania różnych codziennych czynności,

ł) nabycia wiedzy na temat czynników, które wpływają pozytywnie i negatywnie na zdrowie i samopoczucie oraz wskazuje te, na które może mieć wpływ,

m) poznania sposobów redukowania nadmiernego stresu i radzenia sobie z nim sposób konstruktywny,

n) nabycia umiejętności omawiania konsekwencji zdrowotnych stosowania używek i substancji psychoaktywnych w odniesieniu do podejmowania aktywności fizycznej,

o) potrafi wymienić przyczyny i skutki otyłości oraz nieuzasadnionego odchudzania się i używania sterydów w celu zwiększenia masy mięśni,

p) potrafi wyjaśnić wymogi higieny wynikające ze zmian zachodzących w organizmie w okresie dojrzewania,

r) potrafi opracować rozkład dnia, uwzględniając proporcje między pracą a wypoczynkiem, wysiłkiem umysłowym a fizycznym, rozumiejąc rolę wypoczynku w efektywnym wykonywaniu pracy zawodowej,

s) potrafi dobierać rodzaj ćwiczeń relaksacyjnych do własnych potrzeb,

t) umie demonstrować ergonomiczne podnoszenie i przenoszenie przedmiotów o różnej wielkości i różnym ciężarze.

§ 53

Zadania nauczycieli

1. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia.

2. Nauczyciel zobowiązany jest:

1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami Szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę,

2) wspierać każdego ucznia w jego rozwoju,

3) dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego,

4) kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka,

5) dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.

3. Nauczyciel dba o dobre imię Szkoły. Zobowiązany jest dbać o godność zawodu nauczyciela, w tym przestrzegać zasad współżycia społecznego oraz budować właściwe relacje międzyludzkie.

4. Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć wynosi 40 godzin tygodniowo.

5. W ramach czasu pracy, o którym mowa w ust. 4 oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:

1) zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym w odrębnych przepisach,

2) inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych Szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów,

3) zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.

6. Nauczyciel w szczególności:

1) prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów,

2) przygotowuje się do zajęć, w tym tworzy i doskonali swój warsztat pracy w sposób umożliwiający efektywną realizację powierzonych zadań,

3) realizuje obowiązujący program nauczania zawierający treści określone podstawą programową i standardami wymagań,

4) stosuje właściwe metody nauczania,

5) rzetelnie i zgodnie z obowiązującymi przepisami sprawdza i ocenia osiągnięcia uczniów,

6) realizuje zdania wynikające z programu wychowawczo-profilaktycznego,

7) współpracuje z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczniów, a w szczególności rozpoznaje środowisko rodzinne uczniów i wspiera rodziców w działaniach wychowawczych,

8) przekazuje na początku każdego roku szkolnego uczniom i ich rodzicom (prawnym opiekunom) informacje o:

a) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,

b) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,

c) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,

9) indywidualizuje pracę z uczniem na zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia,

10) dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, w przypadkach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 44b,

11) rzetelnie i na bieżąco prowadzi dokumentację przebiegu nauczania oraz inną dokumentację szkolną związaną z realizowanymi zadaniami,

12) uczestniczy w życiu Szkoły, w zebraniach Rady Pedagogicznej i w pracach zespołów zadaniowych powołanych przez Dyrektora Szkoły,

13) doskonali swoje umiejętności dydaktyczne, wychowawcze i pedagogiczne w szczególności poprzez:

a) pracę własną,

b) udział w pracach zespołu wychowawczego i przedmiotowego,

c) korzystanie z pozaszkolnych form wspierania działalności pedagogicznej,

14) przestrzega przepisów ppoż., bhp, regulaminów oraz zarządzeń Dyrektora Szkoły,

15) przestrzega zasad ochrony informacji niejawnych.

§ 54

Zadania wychowawców

1. Zakres zadań wychowawcy klasy.

1) Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami danej klasy, a w szczególności:

a) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,

b) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,

c) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej,

d) poinformowanie na początku każdego roku szkolnego uczniów oraz ich rodziców (opiekunów prawnych) o:

– warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, klasyfikowania i promowania,
– warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
– skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

2) Wychowawca, w celu realizacji zadań, o których mowa w pkt 1:

a) otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,

b) wspólnie z uczniami i ich rodzicami: planuje i organizuje różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,

c) ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy,

d) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie (oddziale), uzgadniając
z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych uczniów, którym z racji szczególnych uzdolnień albo z powodu napotykanych trudności i niepowodzeń szkolnych, potrzebne jest zapewnienie indywidualnej opieki,

e) utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów, w celu:

– poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo – wychowawczych ich dzieci,

– współdziałania z rodzicami, zwłaszcza okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci oraz otrzymywania od rodziców pomocy w swoich działaniach,
– włączania ich w sprawy życia klasy i Szkoły,

f) współpracuje z pedagogiem, psychologiem, logopedą i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.

2. Realizując swoje zadania, wychowawca zobowiązany jest do spotykania się z rodzicami uczniów na wywiadówkach organizowanych nie rzadziej niż 1 raz w półroczu.

3. O terminie spotkań klasowych i ogólnych z rodzicami decyduje Dyrektor Szkoły.

4. Informację o wywiadówce przekazuje się zainteresowanym w sposób zwyczajowo przyjęty w Szkole, co najmniej na 2 dni przed planowanym terminem jej odbycia.

5. W wywiadówkach mogą też uczestniczyć nauczyciele nie będący wychowawcami.

6. Szczegółowe zasady informowania rodziców o bieżących i okresowych wynikach w nauce ich dzieci określają Zasady Oceniania, Klasyfikowania i Promowania Uczniów oraz Przeprowadzania Egzaminów.

7. Wychowawca klasy w swych działaniach powinien prezentować wobec uczniów i rodziców wysoki poziom kultury, takt pedagogiczny, wrażliwość etyczną i estetyczną, poszanowanie godności osobistej, obiekty­wizm, życzliwość, chęć pomocy.

8. Wychowawca opracowuje własny roczny plan pracy wychowawczo-opiekuńczej oparty na programie wychowawczo-profilaktycznym, zadaniach określonych w rocznym planie pracy Szkoły, który zawiera konkretne zadania, adekwatne do wieku uczniów i potrzeb zespołu klasowego. Plan ten nie powinien zawierać działań organizacyjnych powtarzających się co roku oraz zapisów o charakterze deklaratywnym.

9. Wychowawca prowadzi dokumentację klasy i każdego wychowanka /dziennik, arkusze ocen, świadectwa szkolne, opinie o uczniu.

10. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej Dyrektora, Rady Pedagogicznej, pedagoga szkolnego, Poradni Psychologiczno– Pedagogicznej.

§ 55

1. Do zadań nauczycieli, wychowawców klas i specjalistów w ramach organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy w szczególności:

1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów,

2) określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów,

3) rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu Szkoły,

4) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania,

5) współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i post diagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania uczniów, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu Szkoły oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania ucznia
oraz planowania dalszych działań.

2. Nauczyciele, wychowawcy klas oraz specjaliści prowadzą w szczególności:

1) obserwację pedagogiczną w trakcie bieżącej pracy z uczniami mającą na celu rozpoznanie u uczniów:

a) trudności w uczeniu się, w tym w przypadku uczniów klas I–III szkoły podstawowej deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych oraz ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się, a także potencjału ucznia i jego zainteresowań,

b) szczególnych uzdolnień,

2) wspomaganie uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy z uczniami.

§ 56

Zadania pedagoga szkolnego

1. Do zadań pedagoga szkolnego należy:

1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu Szkoły,

2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w Szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu Szkoły,

3) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,

4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży,

5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych , zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów,

6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,

7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów,

8) wspieranie nauczycieli, wychowawców klas i innych specjalistów w:

a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu Szkoły,

b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

2. Swoje działania pedagog opiera na rocznym planie pracy pedagoga szkolnego opracowanym na podstawie aktualnego rozporządzenia o pomocy psychologiczno-pedagogicznej, na programie wychowawczo-profilaktycznym, planie pracy Szkoły, z uwzględnieniem wniosków przyjętych przez Radę Pedagogiczną.

3. Pedagog współpracuje z instytucjami: Poradniami Psychologiczno – Pedagogicznymi, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Gminnym Zespołem Interdyscyplinarnym, Policją, kuratorami sądowymi oraz Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

4. Pedagog dokumentuje swoje działania w dzienniku pedagoga szkolnego oraz w innej dokumentacji szczegółowej.

5. Prowadzi w miarę potrzeb specjalistyczne zajęcia o charakterze terapeutycznym.

§ 57

1. Do zadań doradcy zawodowego należy w szczególności:

1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,

2) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia,

3) prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów,

4) koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez Szkołę,

5) współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,

6) wspieranie nauczycieli, wychowawców klas i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

2. W przypadku braku doradcy zawodowego w Szkole Dyrektor Szkoły wyznacza nauczyciela, wychowawcę lub specjalistę realizującego zadania, o których mowa w ust. 1.

§ 58

Zakres praw i uprawnień nauczycieli

1. Odpowiedzialności za jakość i wyniki pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej towarzyszą szczególne uprawnienia w zakresie kształcenia i wychowania, w jakie nauczycieli wyposaża zewnętrzne prawo stanowione oraz prawo wewnątrzszkolne.

2. Zgodnie z obowiązującym zewnętrznym prawem stanowionym oraz prawem wewnątrzszkolnym nauczyciel posiada następujące uprawnienia:

1) swoboda wyboru i opracowania programu nauczania,

2) swoboda stosowania takich metod nauczania i wychowania, w realizacji programu nauczania, jakie uważa za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne, oraz do wyboru spośród zatwierdzonych do użytku szkolnego podręczników i innych pomocy naukowych,

3) pierwszeństwo uczestnictwa we wszelkich formach doskonalenia zawodowego na najwyższym poziomie,

4) nieodpłatne wyposażenie w materiały niezbędne do wykonywania czynności wchodzących w zakres obowiązków nauczyciela,

5) prawo do ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych,

6) prawo do trwałości określonego rodzaju zatrudnienia,

7) prawo do awansu zawodowego,

8) prawo do wynagrodzenia,

9) prawo do dodatku motywacyjnego,

10) prawo do datku za warunki pracy,

11) prawo do datku za wysługę lat,

12) prawo do nagrody jubileuszowej,

13) prawo do nagrody za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze,

14) prawo do odznaczeń,

15) prawo do odpraw,

16) prawo do urlopu wypoczynkowego,

17) prawo do przerwy w pracy dla nauczycielki karmiącej dziecko,

18) prawo do urlopu macierzyńskiego,

19) prawo do urlopu rodzicielskiego,

20) prawo do urlopu ojcowskiego,

21) prawo do urlopu wychowawczego,

22) prawo do urlopu okolicznościowego i innych zwolnień od pracy,

23) prawo do dodatku mieszkaniowego,

24) prawo do dodatku wiejskiego,

25) prawo do świadczenia urlopowego,

26) prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego,

27) prawo do zwolnienia od pracy z tytułu opieki na dzieckiem do 14 lat,

28) prawo do urlopu dla poratowania zdrowia,

29) prawo do świadczenia kompensacyjnego,

30) prawo do świadczeń emerytalnych,

31) prawo do ochrony własnych danych osobowych.

§ 59

Uprawnienia wicedyrektora

1. Wicedyrektor Szkoły posiada następujące uprawnienia:

1) podczas nieobecności w pracy Dyrektora Szkoły z uzasadnionych powodów, przejmuje uprawnienia zgodnie z jego kompetencjami, a w szczególności:

a) podejmuje decyzje w sprawach pilnych,

b) podpisuje dokumenty w zastępstwie lub z upoważnienia Dyrektora, używając własnej pieczątki,

c) współdziała na bieżąco z organem prowadzącym Szkołę, związkami zawodowymi oraz innymi instytucjami,

d) kieruje pracą sekretariatu i personelu Szkoły.

2) prowadzi obserwację pracy nauczycieli, zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego, dokonuje analizy i oceny ich pracy, sporządza wnioski o nagrody i odznaczenia,

3) wnioskuje do Dyrektora Szkoły o przyznanie dodatku motywacyjnego nauczycielom za osiągnięcia w pracy zawodowej,

4) ma prawo – w przypadku jawnego naruszenia dyscypliny pracy przez nauczyciela lub pracownika nie będącego nauczycielem – do podjęcia decyzji w sprawie oraz wystąpienia z wnioskiem o ukaranie go do Dyrektora Szkoły,

5) rozlicza systematycznie i na bieżąco nauczycieli z pełnienia dyżurów podczas przerw międzylekcyjnych oraz przed lekcjami i po lekcjach,

6) rozlicza nauczycieli z obowiązków prowadzenia wymaganej dokumentacji szkolnej,

7) rozlicza nauczycieli oraz wychowawców poszczególnych oddziałów z realizacji zadań wychowawczo – opiekuńczych Szkoły .

2. Do kompetencji wicedyrektora należy:

1) udzielanie instruktażu młodym nauczycielom,

2) omówienie obserwacji i wydawanie wniosków,

3) wnioskowanie nauczycieli do nagród i kar,

4) przydzielanie płatnych zastępstw za nieobecnych nauczycieli,

5) wydawanie wniosków i zaleceń dla nauczycieli w zakresie pracy dydaktyczno – wychowawczej,

6) wydawanie wniosków i zaleceń pracownikom obsługi.

§ 60

Obowiązki wicedyrektora

1. Wicedyrektor Szkoły realizuje następujący zakres obowiązków:

1) współpraca przy opracowywaniu planu nadzoru pedagogicznego,

2) organizowanie zastępstw doraźnych i długoterminowych,

3) obserwacje zajęć lekcyjnych i innych zajęć prowadzonych przez nauczyciela wg planu obserwacji w Szkole Podstawowej w Szalowej,

4) sprawowanie nadzoru nad praktykami studenckimi,

5) prowadzenie kontroli w zakresie prowadzonej dokumentacji przez nauczycieli,

6) współpraca przy sporządzaniu sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego,

7) sprawowanie nadzoru nad prowadzonym w Szkole dożywianiem uczniów,

8) rozliczenie godzin ponadwymiarowych,

9) sporządzenie sprawozdań GUS, SIO,

10) sporządzenie planu urlopów pracowników obsługi Szkoły,

11) wykonywanie innych prace zleconych przez Dyrektora Szkoły,

12) wykonywanie innych zadań ustalonych z Dyrektorem Szkoły wynikające z potrzeb Szkoły.

§ 61

Zakres odpowiedzialności wicedyrektora

Wicedyrektor Szkoły w szczególności odpowiada za realizację następujących zadań:

1) terminowe przydzielanie zastępstw, informowanie o nich nauczycieli i uczniów,

2) terminowe rozliczanie godzin ponadwymiarowych,

3) realizacje i rozliczanie obserwacji wg harmonogramu,

4) prawidłowa realizacja programów praktyk studentów wyższych uczelni,

5) terminowe rozliczanie dożywiania uczniów,

6) terminowe sporządzanie sprawozdań GUS i SIO,

7) pełną realizację zadań wychowawczo – opiekuńczych przez wychowawców oraz prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej,

8) przestrzeganie przez nauczycieli i uczniów dyscypliny pracy i nauki (punktualność w rozpoczynaniu lekcji),

9) dbanie o powierzony sprzęt i dokumentację szkolną