Biulentyn Informacji Publicznej
§ 16
1.  Podstawową formą pracy Szkoły są zajęcia edukacyjne o charakterze dydaktyczno-wychowawczym, prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
2.   Godzina lekcyjna w klasach IV – VIII Szkoły Podstawowej i w oddziałach gimnazjalnych trwa 45 minut.
3.   Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I – III Szkoły Podstawowej ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć, o którym mowa w ust.2.
4.   W edukacji wczesnoszkolnej (klasy I-III) o wykorzystaniu przerw międzylekcyjnych decyduje nauczyciel – wychowawca, uwzględniając higienę pracy umysłowej ucznia.
5.   Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej (30-60 minut), zachowując ogólny tygodniowy czas pracy obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.
6.    W czasie trwania zajęć dydaktycznych organizuje się przerwy międzylekcyjne
dziesięciominutowe i piętnastominutowe.
 
§ 17
 
1.Szkoła rozpoczyna i kończy naukę zgodnie z aktualnym rozporządzeniem MEN w sprawie organizacji roku szkolnego.
2. Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w roku szkolnym dzielą  się  na  dwa półrocza:
1) I – od dnia rozpoczęcia zajęć dydaktyczno-wychowawczych we wrześniu,  do ostatniej soboty poprzedzającej ferie zimowe, jednak nie później niż do 31 stycznia,
2)  II – od poniedziałku wypadającego bezpośrednio po feriach  zimowych, jednak nie później niż1 lutego, do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
3)  w przypadku gdy, ferie zimowe rozpoczynają się po 1 lutym, I półrocze kończy się
w pierwszą niedzielę po 20 stycznia.
3. Podstawę organizacji pracy Szkoły w danym roku szkolnym stanowią:
1)    plan pracy Szkoły,
2)    arkusz organizacji Szkoły,
3)    tygodniowy rozkład zajęć.
4. Plan pracy Szkoły określa w szczególności podstawowe założenia pracy dydaktyczno- wychowawczej.
5. Plan pracy Szkoły przygotowuje Dyrektor we współpracy z wyznaczonym zespołem nauczycieli, a zatwierdza  Rada Pedagogiczna.
6. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki określa arkusz organizacji Szkoły opracowywany przez Dyrektora najpóźniej do dnia 30 kwietnia każdego roku na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego Szkoły.
7.   Arkusz organizacji Szkoły zatwierdza organ prowadzący Szkołę do dnia 15 maja danego roku.
8.  W zależności od potrzeb w Szkole mogą być organizowane oddziały sportowe, oddziały dwujęzyczne, oddziały integracyjne, oddziały specjalne.
9.  Organizację wymienionych oddziałów uzgadnia się z organem prowadzącym, projektując ich organizację w arkuszu organizacji Szkoły na dany rok.
10. W arkuszu organizacji Szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników Szkoły, łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Szkołę.
11. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalany przez Dyrektora na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy. 
12.  Okresem przeznaczonym na realizację materiału programowego jednej klasy jest rok szkolny.
13. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy o organizacji roku szkolnego.
14. Szkoła otwierana jest o godzinie 730.
15. Uczeń może przyjść najwyżej 15 minut przed rozpoczęciem planowanych zajęć. Zaraz  po zakończeniu zajęć uczeń udaje się do domu.
16. W przypadku, gdy zajęcia rozpoczynają się po godz. 8.00, uczeń, który przyszedł
do szkoły wcześniej zobowiązany jest do przebywania pod opieką nauczyciela
w bibliotece szkolnej lub w świetlicy.
17. Przepisu § 17 ust. 15 nie stosuje się w przypadku, gdypo skończonych zajęciach uczeń przebywa pod opieką nauczyciela.
18. Za zgodą organu prowadzącego Szkoła może prowadzić dziennik wyłącznie w formie elektronicznej.
19. W przypadku powadzenia dziennika elektronicznego nie obowiązują przepisy Statutu dotyczące dziennika w formie papierowej.
20. Z tytułu udostępniania rodzicom gromadzonych przez Szkołę informacji w zakresie nauczania, wychowania oraz opieki, dotyczących ich dzieci Szkoła nie pobiera
od rodziców opłaty, bez względu na postać i sposób przekazywania tych informacji.
 
§ 18
 
1.  Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy dopuszczonych do użytku szkolnego.
2.  Szkoła organizuje w ramach planu zajęć szkolnych naukę religii i etyki dla uczniów, których rodzice ( opiekunowie prawni) wyrażą takie życzenie.
1)   Życzenie, o którym mowa w ust. 2 jest wyrażane w formie oświadczenia, które nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może natomiast zostać zmienione.
2)  Uczniowie nieobjęci nauką religii lub etyki mają zapewnioną opiekę lub zajęcia wychowawcze na terenie Szkoły.
3)   Uczniowie korzystający z nauki religii prowadzonej przez kościoły, związki wyznaniowe lub uczęszczający na zajęcia z etyki  poza Szkołą otrzymują ocenę z religii (etyki)
na świadectwie wydanym przez szkołę, do której uczęszczają , na podstawie świadectwa przekazanego przez katechetę lub nauczyciela etyki. 
4)   Uczniowie uczęszczający na naukę religii mogą uzyskać trzy kolejne dni zwolnienia
z zajęć szkolnych w celu odbycia rekolekcji.
3. Przeciętna liczba uczniów w oddziale powinna  wynosić nie mniej niż 13 uczniów
(w szczególnie uzasadnionych przypadkach liczba uczniów może być mniejsza) i nie większa niż 29.
4.  Zajęcia edukacyjne w klasach I-III szkoły podstawowej są prowadzone w oddziałach liczących nie więcej niż 25 uczniów.
5.  W przypadku przyjęcia z urzędu, w okresie od rozpoczęcia do zakończenia zajęć dydaktycznych do oddziału klasy I, II lub III szkoły podstawowej, ucznia zamieszkałego w obwodzie Szkoły, Dyrektor Szkoły po poinformowaniu rady oddziałowej, dzieli dany oddział, jeżeli liczba uczniów jest zwiększona ponad liczbę określoną w ust. 3 (powyżej 25 uczniów)
6.  Dyrektor Szkoły może odstąpić od podziału, o którym mowa w ust.3, zwiększając liczbę uczniów w oddziale ponad liczbę określoną w ust. 2 na wniosek rady oddziałowej oraz po uzyskaniu zgody organu prowadzącego.
7.  Dyrektor corocznie decyduje o tym, jaka liczba uczniów znajdzie się w klasie oraz na jakich zajęciach – ze względu na konieczność stworzenia specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa – dojdzie do podziału oddziałów na grupy.
8.   Liczba uczniów, o których mowa w ust. 5 może być zwiększona nie więcej niż o 2 uczniów.
9.  Jeżeli liczba uczniów w oddziale klas I–III szkoły podstawowej zostanie zwiększona zgodnie z ust. 5 i 7 w szkole zatrudnia się asystenta nauczyciela, który wspiera nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w tym oddziale.
10. Oddział, w którym liczbę uczniów zwiększono zgodnie z pkt 5 i 7, może funkcjonować ze zwiększoną liczbą uczniów w ciągu całego etapu edukacyjnego.
11. Oddział można dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych i informatyki oraz na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, z zastrzeżeniem ust.11.
12.  Podział na grupy jest obowiązkowy w gimnazjum na zajęciach z języków obcych.
13. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach prowadzone są w grupach liczących do 26 uczniów.
14. W okresie szczególnie trudnych warunków demograficznych oraz sytuacji bazowej Szkoły (kubatura sal lekcyjnych) dopuszcza się organizację nauczania w klasach liczących inną liczbę uczniów.
15. Przy podejmowaniu decyzji, o której mowa w ust. 3 należy uwzględniać zasady wynikające z przepisów w sprawie ramowych planów nauczania oraz wysokość środków finansowych posiadanych przez Szkołę.
16. Dyrektor Szkoły może zwiększyć liczbę obowiązujących godzin zajęć edukacyjnych dla każdego oddziału w danym roku szkolnym oraz może przydzielić dodatkowe godziny na prowadzenie indywidualnych zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi za zgodą organu prowadzącego.
17.  Niektóre zajęcia obowiązkowe, koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyszkolnych, a także podczas wycieczek i wyjazdów.
18. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań finansowanych z budżetu Szkoły powinna wynosić od 3 – 15 uczniów. Liczba uczestników zajęć gimnastyki korekcyjnej nie powinna przekraczać 12 osób. Liczba uczestników zajęć dydaktyczno-wyrównawczych powinna wynosić od 2 – 8.
19. Organizację oddziałów funkcjonujących w Szkole uzgadnia się z organem prowadzącym.
20. Niektóre zajęcia obowiązkowe np. zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, a także zajęcia nadobo­wiązkowe i pozalekcyjne jak: koła zainteresowań, koła przedmiotowe i inne zajęcia mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych i międzyklasowych. Czas trwania jednostek tych zajęć wynosi 45 minut.
21. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w Szkole ze względu na czas pracy ich rodziców (opiekunów prawnych) w Szkole organizuje się świetlicę.
22.  Liczba uczniów w grupie tworzonej w świetlicy nie powinna przekraczać 25 osób.
23. Zasady działalności świetlicy określa regulamin świetlicy opracowany przez opiekuna świetlicy lub innego nauczyciela wskazanego przez Dyrektora Szkoły.
24. Szkoła organizuje dożywianie uczniów zapewniając im spożycie jednodaniowego obiadu przygotowywanego przez firmę cateringową świadczącą usługi w zakresie żywienia wyłonioną w drodze zamówień publicznych.
1) Posiłki wydawane są w trakcie trwania rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych
w godz. 1035 – 1055.
2) Do korzystania z posiłków uprawnieni są:
a)  uczniowie Szkoły wnoszący opłaty indywidualne,
b) uczniowie, których dożywianie dofinansowuje Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej oraz inni sponsorzy.
3) Nieobecności ucznia korzystającego z dożywiania rodzic (opiekun prawny) musi zgłosić osobiście lub telefonicznie do sekretariatu Szkoły najpóźniej w dniu nieobecności do godziny 800.
 
§ 20
Co zawiera IPET
1. Indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny określa:
1)   zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości ucznia,
2)   rodzaj i zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem,
3)   formy i metody pracy z uczniem,
4)   formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane,
5)  działania wspierające rodziców oraz zakres współdziałania z Poradniami Psychologiczno- Pedagogicznymi, specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny,
6)   zajęcia rewalidacyjne i resocjalizacyjne oraz inne odpowiednie ze względu
na indywidualne potrzeby ucznia,
7)   zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami ucznia.
 
 § 23
Organizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego
 
1. W ramach organizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego i wyboru dalszego kształcenia prowadzone są zajęcia przygotowujące uczniów do świadomego planowania przyszłości.
2.  Szkoła współpracuje z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system poradnictwa zawodowego.
3.  Szkoła organizuje zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów klasy VII i VIII.
4.  Zajęcia, o których mowa w ust. 1, są prowadzone niezależnie od pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu udzielanej uczniom w ramach zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęć z wychowawcą oraz realizacji podstawy programowej poszczególnych edukacji przedmiotowych.
5. Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego obejmuje ogół działań podejmowanych przez Szkołę w celu prawidłowego przygotowania uczniów do wyboru dalszej drogi kształcenia.
6.  Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego zakłada, że:
1)  wybór zawodu jest procesem rozwojowym i stanowiącym sekwencję decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat życia,
2) na wybór zawodu składają się: wiedza na temat siebie, wiedza na temat zawodów, ścieżek edukacyjnych i rynku pracy,
3) na wybór zawodu wpływają głównie cechy osobowościowe jednostki (temperament, charakter, poziom inteligencji, zainteresowania, zdolności), umiejętności, doświadczenia, wyznawane wartości i normy, czynniki emocjonalne, zdrowotne, rodzaj i poziom wykształcenia, wpływ rodziny, aktywność własna jednostki,
4)  preferencje zawodowe wywodzą się z doświadczeń dzieciństwa i rozwijają się w toku życia człowieka.
7. Działania w ramach doradztwa zawodowego muszą być systematyczne, zaplanowane i realizowane wg harmonogramu pracy Szkoły.
8.  Doradztwo zawodowe obejmuje indywidualną i grupową pracę z uczniami, rodzicami i nauczycielami.
9.  Doradztwo zawodowe ma charakter planowych działań ogółu nauczycieli i koordynowane jest przez szkolnego doradcę zawodowego, dzięki czemu wszelkie działania Szkoły mają spójny charakter.
10. Szkoła organizuje wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego w zakresie:
1)  dostarczania uczniom podstawowej wiedzy o zawodach, m.in. poprzez realizowanie
na zajęciach wiedzy o społeczeństwie tematyki z zakresu:
a)      pojęcie zawodu,
b)      kwalifikacje zawodowe,
c)      rodzaje zawodów,
2) organizowanie na lekcjach wychowawczych spotkań z osobami wykonującymi różne zawody,
3) prowadzenie zajęć warsztatowych, których celem będzie określenie predyspozycji uczniów na podstawie uzdolnień, zainteresowań, cech usposobienia i temperamentu,
4) prowadzenie zajęć warsztatowych, których celem będzie określenie propozycji dalszej drogi kształcenia,
5) opracowanie informacji o możliwościach pogłębienia wiedzy dotyczącej wyboru zawodu i sytuacji na rynku pracy – prezentacje w gablocie szkolnej,
6) opracowanie informacji o strukturze szkolnictwa ponadpodstawowego – prezentacja w gablocie szkolnej,
7)  udział wychowawców i przedstawicieli klas ósmych w Targach Edukacyjnych w celu zebrania informacji o szkołach ponadpodstawowych i sposobach rekrutacji,
8)  wyposażenie uczniów w umiejętności sporządzania dokumentów określonych procedurą ubiegania się o pracę, a w tym zakresie m.in. przeprowadzenie z uczniami ćwiczeń w pisaniu dokumentów,
9)   spotkanie z przedstawicielem Urzędu Pracy,
10) prezentowanie w gablocie szkolnej informacji, zestawień statystycznych i danych dotyczących zmian na rynku pracy.
11. Doradca zawodowy, a w przypadku braku doradcy zawodowego w Szkole, Dyrektor Szkoły wyznacza nauczyciela lub specjalistę, który planuje i realizuje zadania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego, a w szczególności:
1)   systematycznie diagnozuje zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,
2)  gromadzi, aktualizuje i udostępnia informacje edukacyjne i zawodowe właściwe dla danego poziomu kształcenia,
3)    prowadzi zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej,
4)   koordynuje działalność informacyjno-doradczą prowadzoną przez Szkołę,
5)  współpracuje z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego,
6)   wspiera nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 24
Biblioteka szkolna
 
1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań edukacyjnych Szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczycieli, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz wiedzy o regionie.
2.  Zadania biblioteki szkolnej:
1) gromadzenie i udostępnianie podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych oraz innych materiałów bibliotecznych, zgodnie z art. 22a Ustawy o Systemie Oświaty,
2)   obsługa czytelników poprzez udostępnianie zbiorów oraz prowadzenie działalności informacyjnej,
3)  podejmowanie, zgodnie z obowiązującymi w Szkole programami i planami nauczania, różnorodnych form pracy z zakresu edukacji czytelniczej i medialnej,
4)   wspieranie nauczycieli w realizacji  programów nauczania i w pracy wychowawczej,
5)   wdrażanie uczniów do samokształcenia, nawyku czytania i uczenia się, korzystania z różnych źródeł informacji oraz posługiwania się technologią informacyjno-komunikacyjną przez:
a) poszerzenie zbiorów bibliotecznych o nieksiążkowe nośniki informacji (wideoteka, taśmoteka,płytoteka),
b)   rozpoznawanie i zaspokajanie, w ramach możliwości, zgłaszanych potrzeb czytelniczych i informacyjnych,
c)   udzielanie porad (informacji bibliotecznych, doradztwo w sprawach czytelnictwa) promocja księgozbioru pozalekturowego i nowości wydawniczych i bibliotecznych,
d)      prowadzenie zajęć bibliotecznych,
6)   rozbudzanie zainteresowań czytelniczych i informacyjnych uczniów, kształtowanie
ich kultury czytelniczej przez:
a)   rozpoznawanie i zaspokajanie, w ramach możliwości, zgłaszanych potrzeb czytelniczych i informacyjnych,
b)      doradztwo w wyborze lektury,
c)      prowadzenie i aktualizacja wystawek nowości bibliotecznych,
 
7) organizowanie działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną przez:
a)      informowanie o wydarzeniach kulturalnych w regionie,
b)      prowadzenie różnorodnych form upowszechniania czytelnictwa przez organizowanie wystaw i pokazów,
c)      organizowanie konkursów bibliotecznych,
d)      aktywny udział w imprezach organizowanych przez placówki kulturalne Gminy.
3.      Z biblioteki szkolnej mogą korzystać:
1)      uczniowie – na podstawie karty czytelnika,
2)      nauczyciele i inni pracownicy Szkoły – na podstawie karty czytelnika,
3)       rodzice – na podstawie karty czytelnika dziecka lub dowodu osobistego,
4)      inne osoby – na podstawie dowodu osobistego.
 
4. Organizacja biblioteki szkolnej:
1)   w skład biblioteki szkolnej wchodzi wypożyczalnia i czytelnia,
2)   lokal biblioteki umożliwia:
a)   bezpieczne i funkcjonalne przechowywanie i udostępnianie zbiorów,
b)  zorganizowanie warsztatu biblioteczno – informacyjnego pozwalającego na realizację przypisanych bibliotece zadań.
3) Zbiory biblioteki szkolnej obejmują materiały biblioteczne niezbędne do realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych Szkoły.
4)  Udostępnianie zbiorów odbywa się w czasie ustalonym w porozumieniu z Dyrekcją Szkoły. Czas ten w razie potrzeby może ulec zmianie. Zasady udostępniania określa regulamin.
5) Nauczyciel bibliotekarz, zatrudniony wg  norm określonych odrębnymi przepisami, wykonuje wszystkie zadania zgodnie z obowiązującymi przepisami.
5.  Zadania nauczyciela  bibliotekarza:
1)      praca pedagogiczna, obejmująca 2/3 wymiaru godzin pracy nauczyciela bibliotekarza:
a)  udostępnianie zbiorów zgodnie z regulaminem,
b)  prowadzenie działalności informacyjnej i poradniczej,
c)  prowadzenie różnych form upowszechniania czytelnictwa,
d)  prowadzenie zajęć w zakresie edukacji czytelniczej i medialnej zgodnie z obowiązującymi w Szkole programami i planami nauczania,
e) udział w realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych Szkoły poprzez współpracę z wychowawcami klas oraz nauczycielami przedmiotów,
f)   informowanie wychowawców, na podstawie prowadzonej statystyki wypożyczeń, o poziomie czytelnictwa poszczególnych uczniów,
g)   przygotowanie i przedstawienie na zebraniu Rady Pedagogicznej półrocznych i rocznych analiz stanu czytelnictwa w Szkole,
2)      praca organizacyjno – techniczna, obejmująca 1/3 wymiaru godzin pracy nauczyciela bibliotekarza:
a)     gromadzenie zbiorów zgodnie z potrzebami czytelników, z uwzględnieniem obowiązujących w Szkole programów i planów nauczania,
b)      ewidencja i opracowanie zbiorów wg obowiązujących przepisów,
c)      selekcja zbiorów,
d)      konserwacja zbiorów,
e)      prowadzenie warsztatu informacyjnego biblioteki,
f)       prowadzenie, określonej przepisami, dokumentacji pracy biblioteki,
g)      przeprowadzania inwentaryzacji księgozbioru biblioteki szkolnej, z uwzględnieniem przepisów wydanych na podstawie art. 27 ust. 6 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach.
6.  Szczegółowe zadania biblioteki oraz zadania nauczyciela bibliotekarza określa regulamin
i roczny plan pracy biblioteki szkolnej.
7.  Współpraca biblioteki z:
1)  uczniami w zakresie:
a)      udostępniania zasobów bibliotecznych wypożyczalni oraz czytelni,
b)      udzielania informacji bibliotecznych,
c)      wdrażania do pracy z książką i innymi dokumentami oraz kształtowania nawyku poszanowania książki,
d)      propagowania wiedzy o regionie,
e)      rozwijania kultury czytelniczej oraz kształtowania zainteresowań czytelniczych,
f)      promowania biblioteki i czytelnictwa.
g)     zaopatrzenia uczestników konkursów w potrzebne lektury i materiały,
h)     pomocy uczniom w korzystaniu z zasobów bibliotecznych, jeśli zachodzi taka potrzeba,
i)      tworzenia warunków do poszukiwania, wykorzystywania i opracowania informacji z różnych źródeł oraz korzystania z technologii informacyjnej.
2)  rodzicami w zakresie:
a)     wyposażenia uczniów w darmowe podręczniki, materiały edukacyjne i ćwiczeniowe,
b)    informowania o możliwościach wykorzystywania zasobów bibliotecznych,
c)    udostępniania segregatorów z wymaganiami edukacyjnymi,
d)    przekazywania informacji o czytelnictwie ucznia oraz przestrzeganiu regulaminu biblioteki,
e)    umożliwienia korzystania z biblioteki rodzicom przedszkolaków,
f)    organizowania na prośbę rodziców zajęć bibliotecznych zapewniających opiekę ich dzieciom.
3) nauczycielami w zakresie:
a)     udostępniania zasobów bibliotecznych wypożyczalni oraz czytelni,
b)     informowania o czytelnictwie uczniów oraz przestrzeganiu regulaminu biblioteki, 
c)     gromadzenia zbiorów zgodnie z potrzebami,
d)     przygotowywania zestawów dokumentów do wykorzystania na lekcjach,
e)     informowania o nowościach bibliotecznych na zebraniach rady pedagogicznej oraz w rozmowach indywidualnych,
f)      pomocy w przygotowaniu imprez szkolnych (gromadzenie, wyszukiwanie materiałów repertuarowych, udział w przygotowaniu),
g)     organizowania zakupu książek – upominków dla uczniów klasy I szkoły podstawowej oraz nagród książkowych na zakończenie roku szkolnego,
h)      sporządzania, wyszukiwania, drukowania, kopiowania materiałów potrzebnych na zajęcia.
4)  Biblioteką Publiczną w zakresie:
a)       konsultowania gromadzenia zbiorów,
b)       organizowania imprez czytelniczych,
c)       zapoznawania uczniów ze sposobem korzystania z internetowego katalogu Biblioteki Publicznej,
d)      wymiany doświadczeń.
5)  Biblioteką Pedagogiczną w zakresie:
a)      korzystania z oferty szkoleń,
b)      korzystania z zasobów bibliotecznych,
c)      przekazywania nauczycielom informacji od pracowników Biblioteki Pedagogicznej.
6)  Wiejskim Ośrodkiem Kultury w zakresie:
a)      organizowania imprez czytelniczych i konkursów.
7)  Samorządowym Przedszkolem w zakresie:
a)      organizowania zajęć bibliotecznych dla przedszkolaków,
b)      udostępniania zasobów biblioteki,
c)      udziału bibliotekarza w pracach przedszkolnych komisji konkursowych.
8)  księgarniami w zakresie:
a)       gromadzenia zbiorów,
b)       zakupu nagród książkowych.
 
 
§ 25
 
1. Każdy oddział powierza się szczególnej opiece wychowawczej jednego z nauczycieli uczących w tym oddziale.
2. W celu zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej nauczyciel wychowawca opiekuje się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
3. Decyzję w sprawie obsady stanowiska wychowawcy podejmuje Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
4.  Dyrektor może dokonać zmiany na stanowisku wychowawcy:
1)      z urzędu,
2)      na pisemny wniosek dotychczasowego wychowawcy,
3)      na pisemny wniosek co najmniej 2/3 rodziców uczniów danego oddziału.
5. Wnioski, o których mowa w ust. 4 nie są dla Dyrektora wiążące. O sposobie ich załatwienia Dyrektor informuje wnioskodawcę w terminie 14 dni.
6. Zadania wychowawcy określają dalsze postanowienia Statutu. 
 
§ 26
 
1.  Szkoła zapewnia możliwość korzystania z:
1)      biblioteki,
2)      sali komputerowej,
3)      świetlicy,
4)      stołówki szkolnej,
5)      sali gimnastycznej,
6)      innych pomieszczeń przeznaczonych na działalność dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą.
 
 
 
 
§ 27
Stanowiska kierownicze
 
1. W przypadku, gdy w Szkole jest co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora.
2.  Dyrektor Szkoły za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
3. Powierzenie tych stanowisk i odwołania z nich dokonuje Dyrektor, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz Rady Pedagogicznej.
4. Szczegółowy zakres kompetencji osób zajmujących inne stanowiska kierownicze określa Dyrektor, powierzając te stanowiska.
5.  W sytuacji, gdy Dyrektor nie może pełnić obowiązków służbowych, zakres zastępstwa wicedyrektora rozciąga się na wszystkie zadania i kompetencje Dyrektora.
6.  Stanowisko wicedyrektora Szkoły może zajmować nauczyciel kontraktowy, mianowany lub dyplomowany, który spełnia łącznie następujące wymagania:
1)   posiada co najmniej czteroletni staż pracy pedagogicznej na stanowisku nauczyciela
lub czteroletni staż pracy dydaktycznej na stanowisku nauczyciela akademickiego;
2)  uzyskał:
a)       co najmniej dobrą ocenę pracy w okresie ostatnich czterech lat pracy lub
b)       pozytywną ocenę dorobku zawodowego w okresie ostatniego roku  albo
c)     w przypadku nauczyciela akademickiego – pozytywną ocenę pracy w okresie ostatnich czterech lat pracy w szkole wyższej – przed powierzeniem stanowiska wicedyrektora;
3)   spełnia łącznie następujące wymagania:
a)   posiada wykształcenie wyższe i tytuł zawodowy magister lub wykształcenie wyższe i tytuł zawodowy licencjat (inżynier) oraz przygotowanie pedagogiczne i kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w Szkole,
b)     spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania pracy na stanowisku kierowniczym,
c)     ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych,
d)  nie był prawomocnie ukarany karą dyscyplinarną oraz nie toczy się przeciwko niemu postępowanie dyscyplinarne,
e)      nie był skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe,
f)      nie toczy się przeciwko niemu postępowanie o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego,
g)     nie był karany zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi,
h)   w przypadku cudzoziemca – posiada znajomość języka polskiego poświadczoną na zasadach określonych w ustawie z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim.
 
§ 28
Organizacja wolontariatu
 
1.  Samorząd w porozumieniu z Dyrektorem podejmuje działania z zakresu wolontariatu.
2.  Samorząd może ze swojego składu wyłonić radę wolontariatu
3.  Uczniowie działający na rzecz wolontariatu realizują te zadania w czasie wolnym od zajęć edukacyjnych.
4.  Działalność uczniów z zakresu wolontariatu jest dobrowolna i wymaga zgody rodziców.
5.  Uczniowie w ramach wolontariatu mogą:
1)   świadczyć pomoc ludziom starszym w dokonywaniu zakupów, przygotowywaniu spotkań i występów,
2)      udzielać zorganizowanej pomocy uczniom w nauce,
3)      uczestniczyć w działalności charytatywnej,
4)       pomagać w organizacji zabaw dla dzieci oddziału przedszkolnego,
5)      realizować inne zadania dostosowane do wieku uczniów, wynikające z potrzeb Szkoły.
6. W przypadku powołania rady wolontariatu do jej zadań należy:
1)      rozpoznawanie potrzeb na działalność wolontariuszy,
2)      analizowanie ofert składanych do Szkoły w zakresie udzielania pomocy lub świadczenia pomocy,
3)      opiniowanie i wybór ofert złożonych w Szkole.
 
§ 29
Dni wolne od zajęć
1. Kalendarz roku szkolnego opracowany na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej  określa terminy:
1)      ferii zimowych,
2)      ferii letnich,
3)      zimowej przerwy świątecznej,
4)      wiosennej przerwy świątecznej.
2. Dyrektor Szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim, biorąc pod uwagę warunki lokalowe i możliwości organizacyjne Szkoły lub placówki, może, w danym roku szkolnym, ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno – wychowawczych, w wymiarze do 8 dni.
3. Zgodnie z uzasadnieniem MEN dni wolne, wskazane w ust. 2 dni winny być przeznaczone na:
1)      egzamin ósmoklasisty,
2)       egzamin gimnazjalny,
3)       pozostałe w:
a)    w dni świąt religijnych niebędących dniami ustawowo wolnymi od pracy,
b)    w inne dni, jeżeli jest to uzasadnione organizacją pracy Szkoły lub  potrzebami społeczności lokalnej.
4.  Dyrektor Szkoły, w terminie do dnia 30 września, informuje nauczycieli, uczniów oraz ich rodziców o ustalonych w danym roku szkolnym dodatkowych dniach wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, o których mowa w ust. 3.
5. W dniach, o których mowa w ust. 3, Szkoła ma obowiązek zorganizowania zajęć wychowawczo – opiekuńczych, a także ma obowiązek informowania rodziców o możliwości udziału uczniów w tych zajęciach.
6.  Dla nauczycieli pracujących w Szkole, dni robocze w okresie zimowej i wiosennej przerwy świątecznej oraz w okresie dni wymienionych w ust. 3 nie są dniami wolnymi od pracy.
7.  W szczególnie uzasadnionych przypadkach, niezależnie od dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, o których mowa w ust. 3 , po zasięgnięciu opinii Rady Szkoły lub placówki, a w przypadku szkoły lub placówki, w której rada nie została powołana, rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, może, za zgodą organu prowadzącego, ustalić inne dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, pod warunkiem zrealizowania zajęć przypadających w te dni w wyznaczone soboty.
8.  Dla nauczycieli pracujących w Szkole okres ferii zimowych i ferii letnich jest okresem urlopu wypoczynkowego.
 
§ 30
Organizacja rekolekcji wielkopostnych
 
1.  W Szkole, na pisemne życzenie rodziców, organizuje się w ramach planu zajęć szkolnych naukę religii i etyki.
2.  Godziny religii i etyki należy umieścić w tygodniowym rozkładzie zajęć.
3.  Uczniowie uczęszczający na naukę religii mają prawo do zwolnienia z zajęć szkolnych w celu odbycia trzydniowych rekolekcji wielkopostnych, jeżeli rekolekcje te stanowią praktykę danego kościoła lub innego związku wyznaniowego.
4.  W czasie trwania rekolekcji Szkoła nie jest zwolniona z realizowania funkcji opiekuńczej i wychowawczej.
5. Dla nauczycieli i pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w Szkole okres rekolekcji nie jest dniami wolnymi od pracy.
6. O terminie rekolekcji Dyrektor Szkoły powinien być powiadomiony przez organizujących rekolekcje na co najmniej miesiąc przed terminem rozpoczęcia rekolekcji.
7. Szczegółowe zasady dotyczące organizacji rekolekcji, jak również inny termin rekolekcji, są przedmiotem odrębnych ustaleń między organizującymi rekolekcje a szkołą.
 
§ 31
Procedura opracowania arkusza organizacyjnego
1. Szczegółową  organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym  określa arkusz organizacji Szkoły.
2.  Arkusz organizacji Szkoły opracowuje Dyrektor i przedkłada do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej oraz zakładowym organizacjom związkowym.
3.  Zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną i zakładowe organizacje związkowe arkusz organizacji Szkoły Dyrektor  przekazuje w terminie do dnia 21 kwietnia danego roku organowi prowadzącemu Szkołę.
4.  Organ prowadzący Szkołę, po uzyskaniu opinii Małopolskiego Kuratora Oświaty zatwierdza arkusz organizacji Szkoły w terminie do dnia 29 maja danego roku.
5.  W przypadku wprowadzenia do dnia 30 września zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji Szkoły, ustalone procedury opiniowania stosuje się odpowiednio:
1)  opinie są wydawane w terminie 4 dni od dnia otrzymania zmian,
2)  organ prowadzący Szkołę zatwierdza zmiany, nie później niż w terminie 7 dni od dnia ich otrzymania.
§ 32
Struktura arkusza organizacyjnego
1. Arkusz organizacji Szkoły określa w szczególności:
1)   liczbę oddziałów poszczególnych klas,
2)   liczbę uczniów w poszczególnych oddziałach,
3)   dla poszczególnych oddziałów:
a)  tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w tym godzin zajęć prowadzonych w grupach,
b)      tygodniowy wymiar godzin zajęć: religii, etyki, wychowania do życia w rodzinie, sportowych w oddziałach i szkołach sportowych oraz w oddziałach i szkołach mistrzostwa sportowego, o ile takie zajęcia są w szkole prowadzone,
c)      tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych,
d)     wymiar godzin zajęć z zakresu doradztwa zawodowego,
e)    wymiar i przeznaczenie godzin, które organ prowadzący Szkołę dodatkowo przyznał w danym roku szkolnym na realizację zajęć edukacyjnych, w szczególności dodatkowych zajęć edukacyjnych, zajęć z języka migowego lub na zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
f)       tygodniowy wymiar i przeznaczenie godzin do dyspozycji Dyrektora Szkoły,
4)   liczbę pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,
5)   liczbę nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, wraz z informacją o ich stopniu awansu zawodowego i kwalifikacjach oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli,
6)   liczbę pracowników administracji i obsługi, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz etatów przeliczeniowych,
7)  ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Szkołę, w tym liczbę godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, zajęć rewalidacyjnych, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę i innych nauczycieli,
8)   liczbę godzin zajęć świetlicowych oraz zajęć opiekuńczych i wychowawczych w internacie,
9)   liczbę godzin pracy biblioteki szkolnej.
§ 33
Informacje umieszczone w tygodniowym rozkładzie zajęć
1.  W tygodniowym  rozkładzie zajęć należy umieścić:
1)    obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego,
2)    zajęcia z wychowawcą,
3)    zajęcia religii lub etyki,
4)    zajęcia wychowania do życia w rodzinie,
5)    zajęcia języka mniejszości narodowej,
6)    zajęcia sportowe w oddziałach sportowych,
7)   zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany
w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
8)    zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania,
9)    zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, zorganizowane z godzin do dyspozycji Dyrektora Szkoły,
10) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego,
11)  zajęcia rewalidacyjne, przyznane dla uczniów niepełnosprawnych,
12)  zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
13) godziny przyjęć pedagoga szkolnego.
2. W tygodniowym rozkładzie zajęć należy wskazać godziny dostępu uczniów poszczególnych oddziałów do biblioteki szkolnej.
3. Tygodniowy rozkład zajęć winien być udostępniony (wyeksponowany) do wglądu dla uczniów oraz ich rodziców (np. na korytarzu Szkoły, na stronie internetowej Szkoły).
§ 34
 Zasady podziału uczniów na grupy
1. Zasady tworzenia oddziałów klas IV – VIII określa organ prowadzący.
2. Zasady podziału uczniów na grupy podczas niektórych obowiązkowych zajęć edukacyjnych regulują odrębne przepisy.
3. W klasach IV – VIII podział na grupy jest obowiązkowy:
1)  na obowiązkowych zajęciach z informatyki w oddziałach liczących więcej niż 24 uczniów, liczba uczniów w grupie nie może przekraczać liczby stanowisk komputerowych w pracowni komputerowej,
2)   na obowiązkowych zajęciach z języków obcych nowożytnych w oddziałach liczących więcej niż 24 uczniów; przy podziale na grupy należy uwzględnić stopień zaawansowania znajomości języka obcego nowożytnego,
3)   na obowiązkowych zajęciach wychowania fizycznego w grupie liczącej więcej niż 26 uczniów,
4)   na nie więcej niż połowie godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych – w oddziałach liczących więcej niż 30 uczniów.
4.   Niektóre zajęcia mogą być prowadzone w grupach międzyoddziałowych oraz międzyklasowych, a także poza systemem klasowo – lekcyjnym.
5.   W klasach IV-VIII szkoły podstawowej zajęcia wychowania fizycznego, w zależności od realizowanej formy tych zajęć, mogą być prowadzone łącznie albo oddzielnie dla dziewcząt i chłopców.
 
§ 35
Procedura ustalenia form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego
1.  Dyrektor Szkoły wspólnie z nauczycielami wychowania fizycznego  przygotowuje propozycje zajęć do wyboru przez uczniów, uwzględniając:
1)   potrzeby zdrowotne uczniów, ich zainteresowania oraz osiągnięcia w danym sporcie
lub aktywności fizycznej,
2)  uwarunkowania lokalne,
3)   miejsce zamieszkania uczniów,
4)   tradycje sportowe środowiska lub szkoły,
5)   możliwości kadrowe.
2.   Nauczyciele wychowania fizycznego w formie rozmów lub ankiet zbierają informację od uczniów na temat proponowanych alternatywnych zajęć wychowania fizycznego.
3.   Zebrane informacje, o których mowa w ust. 2, stanowią podstawę do ustalenia propozycji zajęć wychowania fizycznego.
4.  Dyrektor przedkłada propozycję zajęć Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców, które wyrażają opinię w formie uchwał.
5.   Przygotowaną propozycję Dyrektor  uzgadnia z organem prowadzącym Szkołę.
6.  Po opracowaniu propozycji, uwzględniając możliwości kadrowe, Dyrektor Szkoły umieszcza w arkuszu organizacyjnym  uzgodnione alternatywne formy wychowania fizycznego.
7.  Uczniowie zakwalifikowani do wybranych form wychowania fizycznego przedkładają Dyrektorowi Szkoły pisemną zgodę rodziców na udział w tych formach.
§ 36
Cele i zadania świetlicy szkolnej
1.  W Szkole funkcjonuje świetlica szkolna, zwana dalej „świetlicą”.
2.  Ze świetlicy korzystają uczniowie, którzy zostają dłużej w Szkole ze względu na czas pracy ich rodziców, dojazdu uczniów do Szkoły i inne okoliczności, które wymagają zapewnienie opieki tym uczniom w Szkole.
3.  Świetlica jest czynna w zależności od potrzeb wynikających ze zgłoszonego zapotrzebowania.
4.  W świetlicy prowadzone są zajęcia opiekuńcze oraz w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie może przekraczać 25.
5.  Praca świetlicy ma na celu:
1)      zapewnienie zorganizowanej opieki wychowawczej uczniom przed i po zajęciach,
2)      właściwą organizację czasu wolnego przed lekcjami i po lekcjach,
3)      zorganizowanie pomocy w odrabianiu lekcji i nauce,
4)       rozwijanie zainteresowań uczniów.
6. Świetlica zapewnia zajęcia świetlicowe uwzględniające:
1)      potrzeby edukacyjne oraz rozwojowe uczniów,
2)       możliwości psychofizyczne uczniów,
3)       rozwijanie zainteresowań uczniów,
4)      możliwość odrabiania lekcji.
 
§ 37
Zadania nauczyciela prowadzącego zajęcia świetlicowe
1. Nauczyciel świetlicy odpowiedzialny jest  za zdrowie i bezpieczeństwo powierzonej mu grupy.
2.  Nauczyciel świetlicy jest obowiązany:
1)    organizować tak zajęcia, by były one atrakcyjne, interesujące i zgodne z obowiązującym planem,
2)    wykorzystywać zajęcia do utrwalania, poszerzania wiadomości zdobytych w Szkole,
3)    otoczyć szczególną opieką uczniów mających trudności w nauce, sprawiających trudności wychowawcze, oraz uczniów z trudnych warunków środowiskowych,
4)   stworzyć w pracy z uczniami taką atmosferę, aby czuli się dobrze, gdyż świetlica zastępuje dzieciom na długie godziny dom,
5)    dbać o bezpieczeństwo uczniów podczas zabaw, spacerów, przy wsiadaniu do autobusu itp.,
6)    zwalniać uczniów tylko na pisemną lub osobistą prośbę rodziców,
7)   organizować różnorodne zajęcia, mające na celu wszechstronny rozwój osobowości wychowanków oraz rozwój ich zainteresowań i uzdolnień.
§ 38
Dokumentowanie pracy świetlicy
1.  Nauczyciel prowadzi dziennik zajęć w świetlicy, w którym dokumentuje zajęcia prowadzone z uczniami w świetlicy w danym roku szkolnym.
2.  W przypadku prowadzenia dziennika zajęć w świetlicy wyłącznie w formie elektronicznej, wpisanie w nim przez nauczyciela tematu zajęć jest równoznaczne z potwierdzeniem ich przeprowadzenia.
3.  W przypadku zajęć opiekuńczych w świetlicy nauczyciel odnotuje w formie tradycyjnej obecności uczniów.
 
§ 39
Prawa ucznia korzystającego ze świetlicy
1. Uczeń korzystający ze świetlicy ma prawo do:
1)      życzliwego, podmiotowego traktowania,
2)       rozwijania swoich zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień,
3)       rozwijania samodzielności, samorządności oraz społecznej aktywności,
4)      uczestnictwa i udziału we wszystkich organizowanych zajęciach i zabawach,
5)      uzyskania pomocy w przypadku trudności w nauce,
6)      właściwie zorganizowanej opieki wychowawczej (zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego),
7)       poszanowania godności osobistej, ochrony przed przemocą fizyczną i psychiczną,
8)       korzystania z materiałów plastycznych, księgozbioru świetlicy, zabawek, gier i sprzętu sportowego.
 
§ 40
Obowiązki ucznia korzystającego z świetlicy
1.  Do obowiązków ucznia przebywającego w świetlicy należy:
1)   kulturalne zachowywanie się na zajęciach świetlicowych,
2)  stosowanie się do poleceń wychowawcy świetlicy,
3)  przestrzeganie określonych zasad dotyczących przede wszystkim:
a)           bezpieczeństwa podczas pobytu w świetlicy,
b)           współdziałania w grupie,
c)           przestrzeganie podstawowych zasad higieny,
d)           dbanie o ład i porządek oraz szanowanie sprzętu stanowiącego wyposażenie świetlicy,
4)  informowanie każdorazowo wychowawców świetlicy o swoim przyjściu oraz wyjściu  
ze świetlicy,
5)  aktywne uczestnictwo w zajęciach i zabawach świetlicowych,
6)  zgłaszanie wszelkich wypadków oraz swojego złego samopoczucia.