§ 3
- Szkoła realizuje cele i zadania określone w Ustawie o Systemie Oświaty, Ustawie Prawo Oświatowe oraz przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, m.in. w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, kształcenia ogólnego, szkolnym zestawie programów nauczania, programie wychowawczo – profilaktycznym, a w szczególności:
1) poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie edukacyjnym,
2) realizuje programy nauczania, które zawierają podstawę programową kształcenia ogólnego dla poszczególnych przedmiotów, objętych ramowym planem nauczania,
3) przygotowuje uczniów do świadomego wyboru zawodu i kierunku kształcenia,
4) sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich intelektualnych potrzeb
oraz możliwości Szkoły,
5) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych
w ustawie oraz w programie wychowawczo-profilaktycznym Szkoły, stosownie
do warunków Szkoły i wieku uczniów,
6) rozwija u uczniów poczucie odpowiedzialności i miłości do Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego,
7) podtrzymuje kulturę i tradycję regionalną,
8) przygotowuje ucznia do pełnego i świadomego uczestnictwa w szybko zmieniającym
się świecie,
9) kształci i wychowuje w duchu tolerancji, humanizmu i patriotyzmu,
10) kształtuje postawy dbałości o środowisko naturalne,
11) upowszechnia wiedzę o prawach i obowiązkach ucznia,
12) kształtuje u uczniów postawy prospołeczne, w tym poprzez możliwość udziału
w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów
w życiu społecznym,
13) upowszechnia wiedzę i umiejętności niezbędne do aktywnego uczestnictwa w kulturze
i sztuce narodowej i światowej,
14) upowszechnia wiedzę o zasadach zrównoważonego rozwoju oraz kształtuje postawy sprzyjające jego wdrażaniu w skali lokalnej, krajowej i globalnej,
15) kształtuje u uczniów postawy przedsiębiorczości i kreatywności sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, w tym poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych,
16) stwarza warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego,
17) upowszechnia wiedzę o bezpieczeństwie oraz kształtuje właściwe postawy wobec zagrożeń, w tym związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych i sytuacji nadzwyczajnych,
18) kształtuje u uczniów umiejętności sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi.
- Działania, o których mowa, dotyczą:
1) efektów w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz realizacji celów i zadań statutowych,
2) organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki,
3) tworzenia warunków do rozwoju i aktywności, w tym kreatywności uczniów,
4) współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym,
5) zarządzania szkołą lub placówką.
Sposób wykonywania zadań szkoły
- Szkoła realizuje zadania poprzez:
1) wyposażanie uczniów w niezbędną wiedzę i umiejętności,
2) nauczanie samodzielnego zdobywania wiedzy,
3) propagowanie zdrowego stylu życia z uwzględnieniem sposobów unikania uzależnień wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
4) kształcenie postaw odpowiedzialności, dyscypliny i kultury osobistej,
5) kształcenie umiejętności komunikowania się,
6) uczenie kreatywności i samooceny,
7) stwarzanie warunków do rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów,
8) kształcenie postaw szacunku i tolerancji z uwzględnieniem poszanowania
dla różnorodności światopoglądowej i religijnej,
9) wprowadzanie w świat nauki poprzez poznanie języka, pojęć, twierdzeń i metod właściwych dla wybranych dyscyplin naukowych na poziomie umożliwiającym dalsze kształcenie,
10) wprowadzanie w świat kultury i sztuki.
- Szkoła udziela uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez:
1) otoczenie ich opieką pedagoga szkolnego, wychowawców i nauczycieli,
2) realizację programu wychowawczo-profilaktycznego,
3) współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
4) współpracę z innymi instytucjami świadczącymi pomoc w tym zakresie.
- Szkoła promuje i chroni zdrowie uczniów poprzez:
1) właściwą opiekę nauczycieli podczas lekcji, przerw, innych zajęć organizowanych
przez Szkołę,
2) prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów,
3) współpracę z placówką służby zdrowia w Szalowej.
- Działalność edukacyjno-wychowawcza Szkoły określona jest przez:
1) Szkolny zestaw programów nauczania, który obejmuje całą działalność Szkoły z punktu widzenia dydaktycznego uchwala Rada Pedagogiczna na konferencji po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców.
2) Program wychowawczo-profilaktyczny Szkoły, który obejmuje:
- a) treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów,
- b)treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
3) Program wychowawczo-profilaktyczny Szkoły uchwala Rada Rodziców w porozumieniu
z Radą Pedagogiczną.
4) Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie, koncentrując się na prowadzeniu działalności dydaktycznej, wychowawczej oraz opiekuńczej.
5) Szkoła stwarza możliwość pobierania nauki przez dzieci i młodzież niepełnosprawną, niedostosowaną społecznie i zagrożoną niedostosowaniem społecznym, zgodnie
z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami.
6) Nauczyciele, mając na uwadze osobowy rozwój ucznia, powinni współdziałać na rzecz tworzenia w świadomości uczniów zintegrowanego systemu wiedzy, umiejętności i postaw.
7) Rodzice i nauczyciele, na zasadach określonych w Statucie, współdziałają ze sobą
w sprawach wychowywania i kształcenia dzieci.
8) Szkoła zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania.
- Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej Szkoły są:
1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego,
2) dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się:
- a) zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych, o których mowa
w pkt 1, - b) zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania,
3) zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych,
4) zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
5) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów w szczególności w celu kształtowania ich aktywności i kreatywności,
6) zajęcia edukacyjne z religii, etyki, zajęcia edukacyjne związane z podtrzymywaniem poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, zajęcia edukacyjne
z wychowania do życia w rodzinie,
7) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII – VIII,
8) zajęcia edukacyjne, o których mowa w ust. 8 pkt 2, organizuje Dyrektor Szkoły, za zgodą organu prowadzącego Szkołę i po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców,
9) inne zajęcia edukacyjne zgodne z działalnością edukacyjno-wychowawczą Szkoły.
- W zakresie działalności wychowawczej Szkoła wspomaga wychowawczą rolę rodziny
w szczególności:
1) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zasad określonych
w ustawie i przepisów do niej wykonawczych, w szczególności w Statucie, stosownie
do warunków Szkoły i wieku uczniów,
2) upowszechnia zasady tolerancji, wolności sumienia i poczucia sprawiedliwości,
3) kształtuje postawy patriotyczne (także w wymiarze lokalnym),
4) sprzyja zachowaniom proekologicznym,
5) umożliwia uczniom podtrzymanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej
i religijnej,
6) szanuje indywidualność uczniów i ich prawo do własnej oceny rzeczywistości,
7) budzi szacunek do pracy poprzez dobrze zorganizowaną pracę na rzecz Szkoły
i środowiska,
8) wdraża do dyscypliny i punktualności.
- Dyrektor Szkoły tworzy stałe i doraźne zespoły nauczycielskie do których należą:
1) zespół wychowawczy, który tworzą nauczyciele wychowawcy, Dyrektor Szkoły, wicedyrektor oraz pedagog szkolny.
2) Do zadań zespołu wychowawczego należą:
- a) wypracowanie wspólnych metod wychowawczych,
- b) bieżąca ewaluacja szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego,
- c) uzgadnianie z Radą Rodziców programu wychowawczo-profilaktycznego.
3) Zespoły przedmiotowe, które tworzą nauczyciele bloku matematyczno-przyrodniczego
i humanistycznego, ich zadaniem jest:
- a) wybór programów nauczania oraz współdziałanie w ich realizacji,
- b)ewaluacja kryteriów oceniania uczniów oraz sposobu badania osiągnięć,
- c) opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich programów nauczania,
- d)aktywny udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej oraz w pracach Rady Pedagogicznej w zakresie zadań dydaktycznych,
- e)dzielenie się doświadczeniami i umiejętnościami z młodymi nauczycielami,
- f)zaznajamianie się na bieżąco z nowościami z zakresu metodyki, dydaktyki, pedagogiki, psychologii i nauk pokrewnych związanych z pracą,
- g) propagowanie i wdrażanie nowych metod pracy z uczniami,
- h)współudział we wzbogacaniu szkoły w nowe pomoce dydaktyczne
oraz wydawnictwa fachowe, - i) organizowanie własnego doskonalenia zawodowego.
4) W zależności od potrzeb Dyrektor tworzy doraźne zespoły nauczycielskie, do których należą nauczyciele wyznaczeni na zebraniu Rady Pedagogicznej, a których zadania wynikają z celu, dla którego powstały. Zespoły te są powoływane na czas realizacji określonego zadania.
- W Szkole mogą być wprowadzone innowacje i eksperymenty pedagogiczne.
- Uchwałę w sprawie innowacji i eksperymentu podejmuje Rada Pedagogiczna.
- Szczegółowe warunki prowadzenia innowacji i eksperymentu określa rozporządzenie MEN w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki.
- W Szkole wprowadza się dodatkowe formy działalności dydaktyczno-wychowawczej:
1) dodatkowe zajęcia edukacyjne, obowiązkowe dla uczniów,
2) nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne: koła przedmiotowe i koła zainteresowań,
3) zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,
4) korekcyjno-kompensacyjne,
5) gimnastyka korekcyjna,
6) nadobowiązkowe zajęcia realizowane w ramach przyjętych programów, finansowane
ze środków pozabudżetowych.
- Uczęszczanie uczniów na dodatkowe zajęcia edukacyjne jest obowiązkowe, a ocenianie uczniów z tych zajęć odbywa się na ogólnie przyjętych wewnątrzszkolnych zasadach oceniania.
- Nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne mają umożliwić rozwijanie zainteresowań
i uzdolnień uczniów. Są nieobowiązkowe, a o formach i ocenianiu decyduje prowadzący nauczyciel. - Rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów może służyć również realizowanie indywidualnych programów nauczania, ukończenie szkoły w skróconym czasie
lub indywidualny tok nauczania. - Formy opieki i pomocy uczniom.
1) Szkoła zapewnia różne formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie, w tym również pomoc materialna.
2) Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne
i nieodpłatne. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje Dyrektor Szkoły.
3) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w Szkole polega
na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia
i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w Szkole w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego
i pełnego uczestnictwa w życiu Szkoły oraz w środowisku społecznym.
4) Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w Szkole wynika
w szczególności:
- a) z niepełnosprawności,
- b)z niedostosowania społecznego,
- c)z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
- d) z zaburzeń zachowania lub emocji,
- e) ze szczególnych uzdolnień,
- f)ze specyficznych trudności w uczeniu się,
- g)z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,
- h)z choroby przewlekłej,
- i) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
- j) z niepowodzeń edukacyjnych,
- k)z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi,
- l)z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi
lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
5) Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy klas oraz specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności, pedagog, doradca zawodowy i terapeuci pedagogiczni.
6) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana także we współpracy z:
- a) rodzicami uczniów,
- b)Poradniami Psychologiczno-Pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
- c)placówkami doskonalenia nauczycieli,
- d)innymi szkołami,
- e)organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
7) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w Szkole jest udzielana z inicjatywy:
- a)ucznia,
- b)rodziców ucznia,
- c)Dyrektora Szkoły,
- d)nauczyciela,
- e)wychowawcy klasy,
- f)pielęgniarki lub higienistki szkolnej,
- g) poradni,
- h)pomocy nauczyciela,
- i) pracownika socjalnego,
- j) asystenta rodziny,
- k)kuratora sądowego,
- l)organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
8) W Szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy
z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
- a)zajęć rozwijających uzdolnienia,
- b)zajęć rozwijających umiejętności uczenia się,
- c)zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
- d)zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych
oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym, - e)zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
- f)porad i konsultacji,
- g) warsztatów,
- h) wsparcia pedagoga szkolnego.
9) Dla ucznia posiadającego opinię wydaną przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną dostosowuje się formy i metody pracy oraz sposoby sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia do zaleceń opinii.
10) Dla ucznia posiadającego orzeczenie o niepełnosprawności wydane przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną Dyrektor Szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym organizuje kształcenie specjalne zgodne z wydanym orzeczeniem.
11) Dla ucznia posiadającego orzeczenie zespół nauczycieli powołany przez Dyrektora Szkoły opracowuje indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny oraz dokonuje wielospecjalistycznej diagnozy ucznia.
12) Dla ucznia posiadającego orzeczenie dotyczące indywidualnego nauczania, którego stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia chodzenie do szkoły, na wniosek rodziców Dyrektor Szkoły organizuje nauczanie indywidualne ucznia:
- a)organ prowadzący Szkołę na wniosek Dyrektora Szkoły ustala tygodniowy wymiar zajęć nauczania indywidualnego,
- b) tygodniowy wymiar zajęć indywidualnego nauczania dla uczniów Szkoły realizuje się w ciągu co najmniej 3 dni w miejscu pobytu ucznia lub w Szkole jeżeli w orzeczeniu wskazano taką możliwość,
- c) dziecku objętemu indywidualnym nauczaniem, w celu jego pełnego rozwoju
oraz integracji ze środowiskiem rówieśników umożliwia się udział w życiu klasy i Szkoły poprzez udział w imprezach, uroczystościach, wycieczkach.
13) Dla ucznia, który posiada opinię w sprawie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia Dyrektor Szkoły organizuje w porozumieniu z organem prowadzącym zindywidualizowaną ścieżkę kształcenia.
14) Zindywidualizowana ścieżka kształcenia:
- a)obejmuje wszystkie zajęcia edukacyjne, które są realizowane wspólnie
z oddziałem szkolnym oraz indywidualnie z uczniem, - b) organizowana jest dla uczniów, którzy mogą chodzić do Szkoły,
ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem szkolnym i wymagają dostosowania organizacji
i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.
15) Na wniosek rodziców ucznia Dyrektor Szkoły ustala, z uwzględnieniem opinii, tygodniowy wymiar godzin zajęć edukacyjnych realizowanych indywidualnie z uczniem, uwzględniając konieczność realizacji przez ucznia podstawy programowej.
16) Nauczyciele prowadzący zajęcia z uczniem objętym zindywidualizowaną ścieżką podejmują działania ukierunkowane na poprawę funkcjonowania ucznia w Szkole.
17) Zindywidualizowanej ścieżki nie organizuje się dla:
- a)uczniów objętych kształceniem specjalnym,
- b) uczniów objętych indywidualnym nauczaniem,
- c) uczniów objętych indywidualnym programem edukacyjno- terapeutycznym.
18) Uczniom, którzy znajdują się w trudnej sytuacji losowej, Szkoła organizuje w miarę posiadanych kompetencji, we współpracy z osobami, organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz dobra dziecka i rodziny pomoc materialną i rzeczową
w formie:
- a)nieodpłatnego przekazania lub wypożyczenia podręczników szkolnych,
- b) umożliwienia korzystania z zajęć świetlicowych,
- c)udziału w imprezach okolicznościowych połączonych z rozdawaniem świadczeń rzeczowych w formie upominków.
19) Wsparcie i pomoc materialna może być realizowana we współpracy z:
- a)Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Łużnej,
- b) Radą Rodziców,
- c) sponsorami,
- d)innymi stowarzyszeniami i organizacjami, które świadczą pomoc w tym zakresie.
- Rodzice oraz nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia uczniów. Warunkiem efektywnego współdziałania rodziców ze Szkołą jest ich systematyczny kontakt z wychowawcą oddziału klasowego, pedagogiem szkolnym, nauczycielami i Dyrektorem Szkoły.
- Współpraca Szkoły z rodzicami obejmuje :
1) 1) spotkania Dyrektora Szkoły z przedstawicielami rodziców,
2) 2) spotkania klasowe rodziców,
3) 3) indywidualne kontakty nauczycieli z rodzicami podczas tzw. dyżurów nauczycielskich (1 godz. tygodniowo),
4) 4) kontakty wychowawców i nauczycieli poprzez rozmowy telefoniczne czy przekazywanie informacji poprzez e-dziennik,
5) 5) konsultacje rodziców z pedagogiem szkolnym,
6) 6) kontakty indywidualne rodziców z Dyrektorem,
7) 7) dni otwarte,
8) 8) spotkania grupowe zorganizowane z okazji różnych uroczystości szkolnych.
- Indywidualne spotkania rodzica z nauczycielami nie powinny zakłócać przebiegu lekcji, czy pełnionego przez nauczycieli dyżuru.
- Formy współpracy rodziców i nauczycieli powinny uwzględniać prawa rodziców do:
1) znajomości Statutu Szkoły,
2) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych Szkoły i udziału rodziców w życiu Szkoły,
3) znajomości zasad przeprowadzania egzaminów zewnętrznych,
4) wymiany informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów w nauce
i przyczyn niepowodzeń szkolnych,
5) uzyskiwania porad i konsultacji na temat predyspozycji dziecka do dalszego kształcenia się.
6) przekazywania swoich uwag o pracy Szkoły Dyrektorowi, nauczycielom
i wychowawcy oddziału klasowego,
7) podjęcia decyzji o udziale dziecka w zajęciach religii/etyki.
- Rodzice mają obowiązek:
1) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia edukacyjne,
2) zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć szkolnych,
3) uczestnictwa w spotkaniach z wychowawcą oddziału wg ustalonego harmonogramu, w tym odebrania informacji o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych
z poszczególnych zajęć edukacyjnych i zachowania,
4) niezwłocznego powiadamiania o problemach zdrowotnych dziecka,
5) usprawiedliwiania nieobecności dziecka na zajęciach edukacyjnych i zwalniania
go z tych zajęć zgodnie z § 23 ust. 7,
6) przybycia do Szkoły na prośbę wychowawcy, nauczycieli, pedagoga szkolnego
lub Dyrektora Szkoły,
7) ponoszenia finansowej odpowiedzialności za zniszczenie mienia szkolnego przez dziecko.