„Umiejętności i sztuki nie powstają gotowe,
jakoby odlane w formie
jeno tworzą się i kształtują pomału,
gdy się je obrabia i szlifuje.”
Michał Montaigne
Program działań koła plastycznego
„Młodzi Artyści”
Dzięki twórczości plastycznej dziecko wyraża własne emocje i przeżycia, rozwija inicjatywę, pomysłowość, motywację i wiarę we własne siły, uczy się wytrwałości, odpowiedzialności współpracy w zespole. Pod wpływem sztuki wyzwalają się możliwości twórcze nie tylko u dzieci uzdolnionych artystycznie, ale u każdej jednostki.
Widząc potrzebę przybliżenia uczniów do świata sztuki zorganizowano w Zespole Szkół w Szalowej pozalekcyjne zajęcia Koła Plastycznego „Młodzi Artyści”. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu (poniedziałek od 13.30 – 15.45, w pracowni plastycznej), w wymiarze trzech godzin, a uczęszcza na nie zarówno młodzież gimnazjalna, jak i uczniowie szkoły podstawowej. W sumie około 25 osób.
Pomysłodawcą, a jednocześnie prowadzącą od kilku lat zajęcia jest nauczycielka plastyki mgr Lucyna Jamer-Książkiewicz.
Prowadząca stara się organizować uczestnikom kółka możliwości indywidualnego wypowiadania się, tworzenia i swobodnego eksperymentowania w zakresie środków wyrazu plastycznego. Dobierając techniki, materiały i narzędzia stara się uwzględniać możliwości psychofizyczne uczniów oraz nabyte już umiejętności techniczne. Cotygodniowe spotkania mają za zadanie rozwijać zainteresowania i zdolności uczniów, zapoznawać z różnorodnymi technikami plastycznymi, oraz umożliwiać ciekawe spędzenie wolnego czasu.
CEL GŁÓWNY
Wszechstronny rozwój osobowości dziecka poprzez działalność plastyczną.
CELE SZCZEGÓŁOWE
· ujawnianie i rozwianie zainteresowań plastycznych,
· rozwijanie wrażliwości estetycznej,
· budzenie zainteresowań dorobkiem kulturalnym własnego kraju, regionu i wsi,
· kształcenie umiejętności organizacji pracy i posługiwania się elementarnymi środkami
plastycznymi,
ORGANIZACJA ZAJĘĆ
Formy pracy:
Praca indywidualna, grupowa, zabawy plastyczne, spotkania z artystami,
Metody:
Słowne, oglądowe, działań praktycznych
Materiały, pomoce i narzędzia:
Kredki ołówkowe, pastele olejne, pastele suche, flamastry, kredki świecowe, ołówki, węgiel, tusz czarny i kolorowe, farby akwarelowe, plakatowe, tempery i akryle, nożyczki, kleje, plastelina, modelina, glina, masa solna i papierowa, ścinki materiałów, kolorowe i czarno-białe gazety, gaza, bibuła, krepina, papier kolorowy…
Techniki do wykorzystania na zajęciach:
– rysowanie,
– malowanie,
– frottage,
– decoupage,
– mozaiki papierowe,
– collage,
– witraże,
– gipsoryty,
– linoryty
– malowanie na różnych podkładach,
– origami,
– lepienie z plasteliny, modeliny,
– formowanie z masy solnej i gliny,
– inne…
OCENA PRACY TWÓRCZEJ UCZESTNIKÓW ZAJĘĆ KOŁA PLASTYCZNEGO
Działalność twórcza na zajęciach koła plastycznego powinna dawać jego uczestnikom zadowolenie, radość z procesu tworzenia bez względu na wynik końcowy. Podczas zajęć prowadząca służy radą, pomocą, udziela wskazówek indywidualnie i zbiorowo. Formą oceny są wystawki i prezentacja prac członków koła, udział w konkursach plastycznych, aukcjach w czasie festynów i zebrań z rodzicami.
OCZEKIWANE EFEKTY PRACY UCZNIA
Uczęszczające na zajęcia dzieci i młodzież potrafią:
· wyrazić własne myśli, marzenia i doznania za pomocą środków wyrazu plastycznego,
· stosować w działaniu poznawane techniki plastyczne,
· projektować i wykonywać ozdoby, upominki,
· dbać o estetykę swojej pracy,
· reprezentować szkołę w konkursach plastycznych,
· zgodnie współdziałać w grupie,
POPULARYZACJA OSIĄGNIĘĆ
· szkolne wystawy prac plastycznych,
· publikowanie najciekawszych prac i osiągnięć uczniów na stronach internetowych szkoły,
· udział w konkursach plastycznych