§ 4

  1. Organami Szkoły są:

1)      Dyrektor Szkoły,

2)      Rada Pedagogiczna,

3)       Rada Rodziców,

4)      Samorząd Uczniowski.

§ 5

  1. Zasady powoływania na stanowisko Dyrektora Szkoły określa art. 63 ustawy Prawo Oświatowe.
  2. DyrektorSzkoły zwany dalej Dyrektorem jest przełożonym służbowym i kierownikiem zakładu pracy dla wszystkich zatrudnionych nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami.
  3. Dyrektor kieruje działalnościąSzkoły i reprezentuje ją na zewnątrz.
  4. Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną,rodzicami, Samorządem Uczniowskim,  Kuratorium Oświaty oraz organem prowadzącym.
  5. Dyrektor sprawuje opiekę nad uczniami Szkoły oraz stwarza im warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego.
  6. Dyrektor współdziała ze szkołami oraz zakładami kształcenia nauczycieli
    w organizacji praktyk pedagogicznych.
  7. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał, podjętych przez Radę Pedagogiczną, niezgodnych
    z przepisami prawa.  O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamiaorgan prowadzący Szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
  8. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia
    jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opiniiorganu prowadzącego Szkołę.
  9. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
  10. Dyrektor odpowiedzialny jest w szczególności za:

1)  dydaktyczny i wychowawczy poziom Szkoły

2)  realizację zadań Szkoły zgodnie z niniejszym Statutem, uchwałami Rady Pedagogicznej, przepisami prawa szkolnego, a także zarządzeniami Kuratora Oświaty,

3) zapewnienie w miarę możliwości optymalnych warunków organizacyjno – materialnych do realizacji celów i zadań Szkoły,

4)   tworzenie warunków do rozwijania samorządnej i samodzielnej działalności uczniów,

      5)    realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia,

    6)  współpracę z pielęgniarką szkolną, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą, w tym udostępnienie imienia, nazwiska i numeru PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki.

  1. W zakresie kierowania działalnością dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą Dyrektor realizuje w szczególności następujące zadania:

1) przedkłada do zatwierdzenia Radzie Pedagogicznej projekt rocznego planu pracy  dydaktyczno -wychowawczej i opiekuńczej oraz kieruje realizacją zawartych w nim zadań,

2) składa Radzie Pedagogicznej na koniec każdego okresu nauki sprawozdanie z pełnionego nadzoru pedagogicznego,

3)  przekazuje Radzie  Rodziców bieżące informacje o działalności Szkoły, zaś raz w roku 
na pierwszym zebraniu ogólnym rodziców informację o pracy w roku minionym i głównych założeniach do pracy w nowym roku szkolnym,

4) opracowuje arkusz organizacyjny Szkoły na podstawie obowiązujących aktualnie planów nauczania przy uwzględnieniu opinii Rady Pedagogicznej oraz możliwości finansowych,

5) opracowuje tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i zajęć nadobowiązkowych, przy uwzględnieniu: zasad ochrony zdrowia, higieny pracy, wniosków i opinii Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego,

6)przydziela, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, stałe prace i zajęcia w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz zajęcia płatne dodatkowo,

7) sprawuje nadzór pedagogiczny, wykonując w szczególności następujące zadania:

  1. a)opracowuje organizację nadzoru pedagogicznego,
  2. b)    inspiruje i wspomaga nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań
    w zakresie jakości pracy szkoły oraz w podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego,
  3. c)przekazuje wnioski z prowadzonego nadzoru pedagogicznego Radzie Rodziców,
  4. d)gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny
    ich pracy według zasad określonych w odrębnych przepisach,
  5. e)dokonuje oceny pracy nauczycieli.
  6. Dyrektor przekazuje Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru.

1)      Sprawuje kontrolę spełniania obowiązku szkolnego poprzez:

  1. a)    prowadzenie ewidencji spełniania obowiązku szkolnego,
  2. b)współpracę z rodzicami w realizacji obowiązku szkolnego,
  3. c)występowanie z wnioskiem o egzekucję wykonywania obowiązku szkolnego,
  4. d)    zawiadamianie dyrektora innej szkoły o przyjęciu dziecka na prośbę rodziców,
  5. e)    egzekwowanie obowiązku przekazywania przez biuro ewidencji ludności informacji o aktualnym stanie i zmianach w ewidencji dzieci w wieku od 3-16 lat,
  6. f)    występowanie do Kuratora Oświaty z wnioskiem o wcześniejsze zwolnienie ucznia z obowiązku szkolnego.

2)  Podejmuje decyzje w sprawie obowiązku szkolnego dotyczące:

  1. a)zezwolenia na realizację obowiązku szkolnego poza szkołą
    oraz przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych dla tych dzieci,
  2. b)organizacji nauczania indywidualnego w oparciu o orzeczenie Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej,

3)  w uzasadnionych przypadkach przedkłada wniosek Kuratorowi Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły,

4)  zezwala na indywidualny tok nauki ucznia pod warunkiem pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej i Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej,

5)     przyjmuje uczniów do Szkoły oraz przenosi do klasy równoległej,

6)     współpracuje z władzami kościelnymi w zakresie organizacji nauczania religii w Szkole,

7)     egzekwuje przestrzeganie uregulowań dotyczących praw i obowiązków uczniów
w Szkole.

  1. Do obowiązków Dyrektora w zakresie organizacji działalności Szkoły, należy:

1)    zapewnienie na terenie placówki odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny pracy,

2)    egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników zasad porządku oraz dbałości
o czystość  i estetykę obowiązujących w Szkole,

3)    sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno-gospodarczą Szkoły,

4)    zatwierdzanie przydziału czynności dla pracowników administracyjno – obsługowych,

  1. a)prowadzenie kontroli wewnętrznej zgodnie z opracowanym planem,

5)    inicjowanie pracy w zakresie wprowadzania zmian w Statucie,

   6) stwarzanie warunków do działania w Szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w         szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej Szkoły,

7)  określanie zakresu odpowiedzialności materialnej pracowników Szkoły, zgodnie
z przepisami kodeksu pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków,

8)  organizowanie wyposażenia Szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt,

9) rozliczanie zgodnie z obowiązującymi przepisami i zatwierdzanie do wypłaty wykazów godzin ponadwymiarowych nauczycieli,

10)  wykonywanie zadań dotyczących obrony cywilnej i powszechnej samoobrony.

  1. Do obowiązków Dyrektora w zakresie spraw kadrowych i socjalnych należy:

1) powierzanie funkcji wicedyrektora Szkoły – odpowiedzialnego bezpośrednio za pracę dydaktyczną i wychowawczo-opiekuńczą oraz odwoływanie z niej, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego  i Rady Pedagogicznej,

2)  zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników,

3)  wypełnianie czynności związanych z awansem nauczycieli, zgodnie z odrębnymi przepisami w tej sprawie,

4)   przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom,

5)   zacieranie kar oraz wycofywanie odpisów o ukaraniu z akt osobowych nauczyciela
po upływie trzech lat od doręczenia mu prawomocnego orzeczenia o ukaraniu,

6)   zawieszanie w pełnieniu obowiązków nauczyciela, przeciwko któremu wszczęto postępowanie karne lub dyscyplinarne, jeżeli z uwagi na powagę i wiarygodność zarzutów celowe jest odsunięcie go od wykonywania obowiązków w Szkole,

7)   występowanie z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń i nagród oraz innych wyróżnień dla nauczycieli i  pozostałych pracowników,

8)   podejmowanie decyzji w sprawie podziału i wypłat z funduszu socjalnego zgodnie z obowiązującymi przepisami i własnym regulaminem,

9)   udzielanie płatnych urlopów na poratowanie zdrowia oraz innych urlopów przysługujących pracownikom,

10)  załatwianie innych spraw kadrowych wynikających ze stosunku pracy.

  1. Do obowiązków Dyrektora w zakresie spraw administracyjno – gospodarczych należy
    w szczególności:

1)  zarządzanie majątkiem Szkoły, organizowanie okresowych inwentaryzacji składników majątkowych,

2) organizowanie przeglądów stanu technicznego obiektów szkolnych oraz prac konserwacyjno – remontowych,

3) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym, przy uwzględnieniu opinii Rady Pedagogicznej,

4)  inicjowanie przedsięwzięć w zakresie działalności gospodarczej Szkoły, dysponowanie wypracowanymi z tej działalności środkami zgodnie z obowiązującymi przepisami w uzgodnieniu z organem prowadzącym,

5)  organizowanie i nadzorowanie pracy sekretariatu.

  1. Dyrektor Szkoły ma obowiązek zapewnienia wszystkim uczniom Szkoły bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych.
  2.  Ustala się następujące zasady zapewnienia uczniom podręczników i ćwiczeń:
  3. a)zasady wypożyczania podręczników określa regulamin znajdujący się
    w bibliotece szkolnej,
  4. b)zeszyty ćwiczeń lub inne materiały ćwiczeniowe uczeń otrzymuje
    na własność,
  5. c)w przypadku zagubienia lub zniszczenia podręcznika uczeń zobowiązany jest do zapłaty równowartości zgodnie z obowiązującą ceną zakupu.
  6. W przypadku nieobecności Dyrektora Szkoły zastępuje go wicedyrektor.

§ 6

  1. W Szkole działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem Szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
  2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor Szkoły i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Szkole.
  3. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Szkoły.
  4. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły.
  5. Zebrania Rady Pedagogicznej organizowane są:

1)  przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego /w sierpniu/,

2)  w każdym okresie w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikacji i promowania uczniów,

3)  po zakończeniu I okresu nauki oraz zakończeniu roku szkolnego,

4)  w miarę bieżących potrzeb.

  1. Zebrania Rady Pedagogicznej mogą być organizowane z inicjatywy  Dyrektora, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego Szkołę albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
  2. Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o porządku zebrania
    co najmniej na 3 dni przed terminem.
  3. Dyrektor może powierzyć przygotowanie i przewodniczenie zaplanowanemu wcześniej zebra­niu Rady Pedagogicznej wicedyrektorowi, a w szczególnych przypadkach innemu jej członkowi.
  4. Dyrektor przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje
    o działalności Szkoły.
  5. Do kompetencji  Rady Pedagogicznej należą:

1)      uchwalanie zmian w Statucie ,

2)      zatwierdzanie planu pracy,

3)       podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

4)      podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców,

5)      ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,

6)      ustalanie zasad wewnątrzszkolnego oceniania uczniów i wprowadzanie zmian w tym dokumencie,

7)       ustalanie z Radą Rodziców programu wychowawczo-profilaktycznego,

8)      uchwalanie regulaminu własnej działalności,

9)      opiniowanie szkolnego zestawu programów nauczania,

10)  opiniowanie szkolnego zestawu podręczników,

11)   podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,

12)  ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad Szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy Szkoły,

13)  delegowanie dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata
na stanowisko Dyrektora.

  1. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:

1) organizację pracy Szkoły, w tym zwłaszcza rozkład zajęć edukacyjnych,

2)  plan finansowy Szkoły,

3)  propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

4) kandydatów, którym Dyrektor ma zamiar powierzyć stanowisko wicedyrektora  –odpowiedzialnego bezpośrednio za pracę dydaktyczną i wychowawczo-opiekuńczą Szkoły,

5)  wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.

  1. Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska Dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w Szkole. Organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku Radę Pedagogiczną w ciągu 14 dni od dnia otrzymania wniosku.
  2. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania Rady Pedagogicznej
    są protokołowane.
  3. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
  4. Zebrania rady odbywają się w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych.
  5.  Uczestnictwo w zebraniach rady jest obowiązkowe.

 § 7

Struktura regulaminu Rady Pedagogicznej

  1. Rada Pedagogiczna ustala i przyjmuje w formie uchwały stanowiącej regulamin swej działalności.
  2. Regulamin działania Rady Pedagogicznej zawiera w szczególności:
  3. a)postanowienia ogólne,
  4. b)sposób przygotowania  i zwoływania zebrań,
  5. c)sposób prowadzenia obrad,
  6. d) zasady głosowania,
  7. e)zasady podejmowania uchwał,
  8. f)zasady protokołowania, nanoszenia poprawek do protokołu
    i ich przyjmowania oraz zasady dokumentowania obrad,
  9. g)prawa i obowiązki członków Rady Pedagogicznej.

§ 8

Współdziałanie Dyrektora Szkoły z Radą Pedagogiczną

  1. Dyrektor Szkoły jest przedstawicielem i przewodniczącym Rady Pedagogicznej,
    w związku z tym wykonuje jej uchwały, o ile są zgodne z prawem i ustawą:

1)    wstrzymuje wykonanie uchwał sprzecznych z prawem, powiadamiając o tym fakcie organ prowadzący,

2)   rozstrzyga sprawy sporne wśród członków Rady Pedagogicznej, jeżeli
w regulaminie je pominięto,

3)    reprezentuje interesy Rady Pedagogicznej na zewnątrz i dba o jej autorytet,

4)    bezpośrednio współpracuje ze społecznymi organami Szkoły, tj. Radą Rodziców
i Samorządem Uczniowskim,

5)    przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych,

6)    jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych pomiędzy nauczycielem a rodzicem,

7)    dba o przestrzeganie postanowień zawartych w Statucie,

8)    w swej działalności kieruje się zasadą partnerstwa i obiektywizmu,

9)    wnoszone sprawy rozstrzyga z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego w związku z czym wydaje zalecenia wszystkim statutowym organom Szkoły, jeżeli ich działalność narusza interesy placówki i nie służy rozwojowi jej uczniów.

§ 9

Ochrona informacji obrad Rady Pedagogicznej

  1. Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Szkoły.
  2. Za naruszenie tajemnicy obrad Rady Pedagogicznej nauczyciel może być pociągnięty
    do odpowiedzialności cywilnej przez osobę, której dobro zostało naruszone na podstawie art. 24 Kodeksu Cywilnego.
  3. Niezależnie od odpowiedzialności cywilnoprawnej, osoba dopuszczająca się ujawnienia tajemnicy Rady Pedagogicznej może także podlegać odpowiedzialności dyscyplinarnej zgodnie z art. 75 i nast. Karty Nauczyciela.

§1

Rada Rodziców

  1. W Szkole działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców uczniów.
  2. Rada Rodziców może występować do Dyrektora i innych organów Szkoły, organu prowadzącego Szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami
    i opiniami we wszystkich sprawach Szkoły, a w szczególności:

1)      projektu zmian w Statucie, wprowadzania w nim poprawek,

2)      projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Szkoły,

3)      rocznego planu pracy,

4)      tygodniowego planu zajęć edukacyjnych,

5)       planowania wycieczek klasowych,

6)      częstotliwości organizowania ogólnych zebrań z rodzicami,

7)      organizowania dodatkowych zajęć nadobowiązkowych,

8)      form zbierania i wyrażania opinii, uwag i wniosków rodziców na temat działalności Szkoły,

9)      organizowania pomocy dydaktycznej, opiekuńczej i materialnej dla uczniów,

10)  doboru tematyki pedagogizacji rodziców,

11)  wyrażania i przekazywania pracownikom Kuratorium Oświaty sprawującym nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy Szkoły,

12)  opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia
lub wychowania Szkoły,

13)   pracę nauczyciela do ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu,

14)  przedłożoną przez Dyrektora Szkoły propozycję zajęć wychowania fizycznego do wyboru przez uczniów,

15)  przez Dyrektora Szkoły propozycję wprowadzenia dodatkowych zajęć edukacyjnych
do szkolnego planu nauczania,

16)  przedłożoną przez Dyrektora Szkoły propozycję wprowadzenia dodatkowych zajęć edukacyjnych z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany
w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych,

17)  przedłożoną przez Dyrektora Szkoły propozycję wprowadzenia  dodatkowych zajęć edukacyjnych dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania,

18)  przedłożoną przez Dyrektora Szkoły propozycję  dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

  1. Do kompetencji stanowiących Rady Rodziców należy:

1)  uchwalenie regulaminu swojej działalności,

2)  uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu wychowawczo-  profilaktycznego Szkoły,

3)  delegowanie dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata
na stanowisko Dyrektora,

4) możliwość występowania do Dyrektora Szkoły i innych organów Szkoły, organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami
we wszystkich sprawach Szkoły,

5)  wnioskowanie o powołanie Rady Szkoły,

6)  wnioskowanie o dokonanie oceny pracy nauczyciela,

7)  wybór przedstawiciela Rady Rodziców, gdy nie powołano Rady Szkoły do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy.

  1. Szczegółowe zasady i tryb działania Rady Rodziców określa jej regulamin, który ustala między innymi:

1)      kadencję, tryb, powoływanie i odwoływanie Rady Rodziców,

2)      organa rady,

3)      sposób ich wyłaniania i zakres kompetencji,

4)      tryb podejmowania uchwał,

5)      zasady wydatkowania funduszy.

  1. W skład Rady Rodziców wchodzą po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
  2. W przypadku nie respektowania wymienionych w ust. 2 uprawnień przez Dyrektora
    lub Radę Pedagogiczną, Rada Rodziców może złożyć pisemne zażalenie w tej sprawie
    do Dyrektora. W przypadku nie rozwiązania konfliktu w sposób polubowny,  Rada Rodziców ma prawo zwrócenia się o rozstrzygnięcie sporu do Kuratora Oświaty.
  3. W celu wspierania działalności statutowej Szkoły, Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin, o którym mowa w ust. 3 pkt1.
  4. Fundusze, o których mowa w ust. 6, mogą być przechowywane na odrębnym rachunku bankowym Rady Rodziców. Do założenia i likwidacji tego rachunku bankowego
    oraz dysponowania funduszami na tym rachunku są uprawnione osoby posiadające pisemne upoważnienie udzielone przez Radę Rodziców. 

§ 11

Zasady uchwalenia programu wychowawczo – profilaktycznego

  1.  Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego Szkoły, program ten ustala Dyrektor w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez Dyrektora obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.

§ 12

Zebrania i kontakty z rodzicami

  1. Szkoła organizuje zebrania i spotkania z rodzicami stwarzając możliwość wymiany informacji oraz dyskusji:

1)  zebrania klasowe w celu wymiany informacji  –  ilość nie może być mniejsza, niż 2 razy
w półroczu,

2)  zebrania ogólne,

3)  zebrania ogólne z zaproszonymi specjalistami,

4)  zebrania klasowe i indywidualne  z rodzicami w obecności uczniów,

5)  indywidualne konsultacje rodziców z wychowawcami, nauczycielami przedmiotów, pedagogiem, logopedą wg harmonogramu,

6) inne spotkania wynikające z planu pracy Szkoły,

7) dodatkowe, nieplanowane  kontakty z nauczycielami, w uzasadnionych przypadkach,
są możliwe po wcześniejszym uzgodnieniu takiego spotkania telefonicznie lub pocztą e-mail.

  1. Nauczycielowi nie wolno udzielać informacji rodzicom w trakcie prowadzonych przez siebie zajęć szkolnych oraz podczas prowadzonych dyżurów.
  2. O obowiązkowym spotkaniu z rodzicami wychowawca jest obowiązany przypomnieć uczniom i rodzicom z co najmniej trzydniowym wyprzedzeniem, podając datę, miejsce, godzinę.
  3. Obecność rodzica na zebraniach jest obowiązkowa. W przypadku, gdy rodzic nie może wziąć udziału w spotkaniu z przyczyn od niego niezależnych powinien skonsultować się z wychowawcą w innym terminie.
  4. W sytuacjach nadzwyczajnych, uzasadnionych  wychowawca oddziału w porozumieniu
    z Dyrektorem Szkoły wzywa w formie pisemnej rodziców poza ustalonymi terminami.  Wychowawca może też skontaktować się z rodzicem telefonicznie.
  5. Obowiązkiem wychowawcy jest na pierwszym zebraniu w nowym roku szkolnym zapoznać rodziców z obowiązującą dokumentacją szkolną, w tym z wymaganiami
    w zakresie oceniania zachowania uczniów.
  6. Aktywizowanie i motywowanie rodziców do współpracy ze Szkołą odbywa się poprzez:

1)   wspólne rozwiązywanie problemów klasowych,

2)   pomoc rodzicom w organizacji imprez klasowych,

3)  udział rodziców w takich formach pracy Szkoły jak: wycieczki, lekcje otwarte, święta szkoły, przegląd twórczości uczniowskiej,

4)   pomoc przy wykonywaniu prac na rzecz Szkoły i klasy.

  1. Po każdym zebraniu rodzice podpisują listę obecności zebrania, sporządzoną przez wychowawcę klasy.
  2. Zwalnianie ucznia z zajęć następuje tylko na pisemną prośbę rodzica przedstawioną najpóźniej w dniu zwolnienia, z podaniem istotnej przyczyny.   W uzasadnionych losowo przypadkach, rodzic może zwolnić osobiście dziecko w trakcie trwania zajęć.
  3. W sytuacjach wyjątkowych decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje Dyrektor Szkoły, wicedyrektor szkoły lub wychowawca klasy.
  4. Wyklucza się następujące formy kontaktów rodziców z wychowawcą oddziału
    lub nauczycielem:

1)  uzyskiwanie informacji o uczniu od nauczycieli na ulicy,

2)  przeszkadzanie w czasie prowadzonej lekcji,

3)  telefonowanie pod prywatny numer nauczyciela bez jego wcześniejszej zgody,

4)  zajmowanie przerw nauczycielowi dyżurującemu bądź nauczycielowi, który w tym czasie ma przerwę wolną od dyżuru,

5)  zasięganie informacji o uczniu u pracowników niepedagogicznych Szkoły.

  1. W wyjątkowych sytuacjach Dyrektor może udzielić zezwolenia na rozmowę rodzica
    z  nauczycielem prowadzącym lekcję.

§ 13

Samorząd uczniowski

  1. W Szkole działa Samorząd Uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie Szkoły.
  2. Samorząd Uczniowski Szkoły może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły, w szczególności zaś tych, które dotyczą podstawowych praw uczniów jak:

1) prawo do zapoznania się z wymaganiami edukacyjnymi wynikającymi z realizowanego przez nauczyciela programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów jak również informacji o zasadach oceniania zachowania,

2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny osiągnięć edukacyjnych oraz zachowania,

3)  prawo do wpływania na organizację życia szkolnego, zapewniającą właściwe proporcje między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań, przy uwzględnieniu warunków i możliwości,

4)  prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej oraz publikowania krótkich audycji radiowęzłowych,

5)  prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły,

6)  prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu Uczniowskiego,

7) możliwość uczestniczenia poprzez swych przedstawicieli z głosem doradczym w pracach Rady Pedagogicznej dotyczących istotnych spraw uczniów,

8)  prawo udzielania poręczenia za uczniów, którym wymierzone zostały kary,

9) możliwość przeprowadzania sondaży opinii uczniów na temat działalności Szkoły
oraz innej problematyki interesującej środowisko uczniów, w zakresie i formie uzgodnionej z Dyrektorem,

10)  prawo do korzystania z wydzielonego pomieszczenia dla Samorządu Uczniowskiego Szkoły oraz innych pomieszczeń i sprzętu szkolnego, niezbędnych do prowadzonej działalności,

11)  uzyskiwania pomocy ze strony Dyrektora, Rady Pedagogicznej oraz Rady Rodziców
w realizacji zaplanowanych zadań,

12)  prawo do uzyskania pełnych informacji dotyczących określonych spraw życia szkolnego istotnych dla uczniów,

13)   możliwość podejmowania działań z zakresu wolontariatu w porozumieniu
z Dyrektorem Szkoły – Samorząd może ze swojego składu wyłonić radę wolontariatu,

14)  możliwość opiniowania  zaproponowanych przez Dyrektora Szkoły dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych,

15)  możliwość opiniowania zaproponowanych przez Dyrektora Szkoły dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, innych niż określonych w § 5 ust. 1 rozporządzenia.

  1. Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa regulamin uchwalony
    przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
  2. Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów Szkoły.
  3. Regulamin Samorządu nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.
  4. W przypadku nie respektowania uprawnień określonych w ust. 2  Samorząd Uczniowski Szkoły może złożyć pisemne zażalenie w tej sprawie do Dyrektora i oczekiwać wyczerpującej odpowiedzi oraz stosownej decyzji w terminie do 14 dni od daty wniesienia zażalenia.

§ 14

Stowarzyszenia i inne organizacje

  1. W Szkole mogą działać stowarzyszenia i organizacje młodzieżowe, w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
  2. Zgodę na podjęcie działalności stowarzyszenia lub organizacji na terenie Szkoły wydaje Dyrektor Szkoły.
  3. Zgoda, o której mowa w ust. 2, następuje po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Rodziców.

 § 15

  1. Każdy z organów Szkoły ma prawo do swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych Ustawą o Systemie Oświaty, Statutem oraz własnymi regulaminami, które nie mogą być sprzeczne z postanowieniami tej ustawy i niniejszego Statutu.
  2. Organy Szkoły zobowiązane są do współdziałania w realizacji celów i zadań statutowych Szkoły w zakresie i na zasadach ustalonych odpowiednimi regulaminami, które powinny określać formy wzajemnej, bieżącej wymiany informacji o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach.
  3. Zasady współdziałania organów Szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi:

1)  wszystkie organy Szkoły współpracują w duchu porozumienia, tolerancji i wzajemnego szacunku umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji w granicach swoich kompetencji,

2)   każdy z organów wymienionych w § 4 ma zapewnioną możliwość swobodnego działania
i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych ustawą i niniejszym Statutem,

3)  rodzice i uczniowie przedstawiają wnioski i opinie organom Szkoły poprzez Radę Rodziców i Radę Samorządu Uczniowskiego,

4)   Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski przedstawiają swoje wnioski i opinie Dyrektorowi Szkoły lub Radzie Pedagogicznej w formie pisemnej lub ustnej podczas protokołowanych posiedzeń tych organów,

5)  wnioski i opinie są rozpatrywane na najbliższych posiedzeniach plenarnych zainteresowanych organów, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach wymagających podjęcia szybkiej decyzji w terminie 7 dni,

6)  wszelkie sytuacje sporne rozwiązywane są wewnątrz Szkoły na wspólnych posiedzeniach organów,

7)  w razie zaistnienia sporów między organami Szkoły głównym ich obowiązkiem jest dążenie do rozstrzygnięcia sporów na terenie Szkoły – organy między sobą ustalają formy i sposoby ich rozstrzygnięcia,

8)  w przypadku wyczerpania możliwości rozstrzygnięcia sporu organy mogą zwracać się,
w zależności od rodzaju sporu, do organu prowadzącego Szkołę lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny o jego rozstrzygnięcie,

9)  dopuszcza się możliwość powołania komisji, w skład której wchodzi mediator zaakceptowany przez organy będące w sporze,

10)  komisja, o której mowa w pkt. 9 po zapoznaniu się z istotą sprawy ma prawo do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego wg ustalonych przez siebie zasad,

11)  rozstrzygnięcia komisji są wiążące dla stron sporu.