„Rodzice, którym zależy na dobrym wychowaniu dziecka, wiedzą, że nie da się tego zrobić, nie poświęcając mu osobiście czasu, nie tłumacząc nie czytając. Dziecko bowiem uczy się życia, obserwując swych najbliższych w milionach codziennych sytuacji i wspólnych zajęć. To ich styl życia, ich język i ich wartości przejmuje”.

Irena Koźmińska

Drodzy Rodzice!

pppppO roli czytania w prawidłowym rozwoju dziecka powiedziano i napisano wiele. W czasach współczesnych, w których wszechobecne stały się komputery, tablety, urządzenia telekomunikacyjne, a internet jest w każdym domu, wydaje się, że słowo drukowane przeżywa kryzys. Warto zaznaczyć, że czytanie książek w formie papierowej ma długą tradycję oraz nadal wielu zwolenników. Niektórzy nie wyobrażają sobie czytania swoich ukochanych powieści na ekranie komputera, bo czytanie tradycyjne jest o wiele wygodniejsze. Książkę można zabrać ze sobą wszędzie, do szkoły, na wycieczkę i na wakacje. Można czytać podczas podróży, w łóżku, na plaży, w ogrodzie, czy w parku. Książka zajmuje mało miejsca i  ie potrzebuje baterii.
Szanowni Państwo, pierwszy kontakt dziecka z książką ma miejsce właśnie w domu rodzinnym. Nauka w szkole to kolejny etap, w którym możemy utrwalać u młodych czytelników zamiłowanie do książek. Kształtowanie nawyku czytania może się udać tylko dzięki zgodnej współpracy domu i szkoły. O tym, jakie znaczenie mogą mieć dla dzieci książki, musimy pamiętać zarówno my, nauczyciele, jak i Państwo – Rodzice. Wspólne czytanie jest naturalnym sposobem komunikacji i budowania rodzinnych więzi. To czas, w którym dziecko jest blisko rodzica, czuje się bezpieczne, ważne i naprawdę Państwa słucha. Buduje to jego mocne poczucie własnej wartości – wewnętrzną siłę i wiarę w siebie. Dzieci, którym się czyta używają bogatszego i pięknego języka, posiadają umiejętności ciekawej konwersacji, łatwość publicznego wypowiadania się w sposób jasny, logiczny i obrazowy.
pppppKierując się nieocenionym i niepowtarzalnym wpływem czytania książek na rozwój osobowości dzieci i młodzieży, nasza szkoła wystąpiła z wnioskiem i otrzymała dofinansowanie w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025” – Priorytet 3. Program dofinansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki. Otrzymane przez szkołę wsparcie finansowe zostało wykorzystane na zakup do biblioteki książek, elementów wyposażenia oraz realizację różnych działań promujących wśród uczniów i rodziców czytelnictwo. Proponowana do zakupu lista książek została pozytywnie zaopiniowana przez Radę Rodziców oraz Samorząd Uczniowski naszej szkoły.
pppppPamiętajmy, że lektura ciekawych i wartościowych książek może być pomocą w wychowaniu i kształtowaniu naszych dzieci. Dlatego rozmawiajmy o książkach, wymieniajmy się opiniami, pytajmy, co dziecko czyta i czy mu się to podoba.

Z wyrazami szacunku
Realizatorzy NPRCz w Szkole Podstawowej w Szalowej